Hur du tjänar pengar som artist - så funkar det!

En guide tillsammans med Din Musikbusiness

Idag finns det kanske mer möjligheter för artister än någonsin. Som barn var det säkert många som möttes av skeptiska blickar om de sa att de ville ha ett kreativt yrke. “Artist? Är det verkligen ett riktigt jobb?” Och ja, du behöver inte längre en dyr studio och avancerad utrustning, eller ett stort skivbolag i ryggen för att vara artist på heltid. Men, hur tjänar du egentligen pengar som artist? Hur mycket behöver du streama om du ska dra in en månadslön – och hur viktigt är egentligen streams? Tillsammans med Din Musikbusiness har vi satt ihop en guide för att ge svar på några av de här frågorna. För dig som är eller vill bli artist – eller bara är nyfiken! 

SÅ MYCKET TJÄNAR DU PÅ SREAMS

Streams! Vad är det egentligen och hur viktigt är det, förutom att det avgör hur en låt presterar på topplistorna? Streams innebär hur många gånger en låt har spelats upp. Till exempel genom en streamingtjänst som Spotify eller Apple Music. Dessa tjänster betalar ut royalties, alltså en summa pengar för varje uppspelning, till den artist och de som äger musiken. 

Så här ser siffrorna ut med en dollarkurs på 9,34kr: 

Spotify: cirka 0,0033 dollar/stream → 0,031kr/stream

Apple Music: cirka 0,01 dollar/stream → 0,093kr/stream

I Sverige ligger en en medellön på cirka 33.000kr. Så, om du har 1 miljon streams på din låt – skulle det då täcka en månadslön? Låt oss se!  

Spotify: 1 000 000 streams (1 000 000 x 0,031kr) → 31 000kr 

Apple Music: streams → 1 000 000 streams (1 000 000 x 0,093) → 91 000kr 

Sen är det ju inte så enkelt som det låter. Siffrorna är inklusive avdrag på royalty och skatter – och alla intäkter går såklart inte direkt ned i fickan på artisten. Om du inte gjort allt helt själv är det oftast flera inblandade som ska ha sin cut, t.ex features, producenter och skivbolag. Du får alltså ofta ut en ganska låg ersättning från bara streams.

HUR FUNGERAR STIM?

Foto: STIM

STIM ser till att alla som varit med och skrivit en låt får pengar när musiken spelas. Det kan vara om du är textförfattare, producent eller har tagit fram melodin. Då har du rätt till STIM. Det delas ut när låten spelas på t.ex streamingtjänster, radio eller TV. Om din musik spelas mycket på radio eller används i ett TV-program – kan du faktiskt tjäna ganska bra med pengar! Från Spotify hämtar STIM också pengar per stream, men de går alltså inte till artisten eller den som äger låten, utan till låtskrivarna. Pengarna delas upp om fler personer är med på låten.

Idag är det dock många artister som producerar sin egen musik och skriver sina egna låttexter. Det innebär alltså att artisten ofta också har rätt till STIM. Och är man helt ensam på en track utan några mellanhänder, har man rätt till både full STIM och full royalties! Nedan kan du se hur mycket pengar du får från Spotify, radio och TV:

*obs. olika kanaler och prenumerationer ger olika ersättning, nedan är endast några exempel

 

  • Spotify Premium: 1,43 öre/lyssning 
  • Spotify Family: 0,94 öre/lyssning 
  • Spotify Free: 0,28 öre/lyssning 

 

  • P1, P3, P4 Riks: 42,74kr/minut 
  • P3 Din Gata: 1,53kr/stream
  • NRJ: 13,87kr/stream

 

  • SVT1: 235,97 kr/minut 
  • TV3: 23,90 kr/minut 
  • TV4: 254,72 kr/minut
  • Kanal 5: 42,28 kr/minut
  • Sjuan: 43,62 kr/minut
  • C More: 18,76 kr/minut

 

VAD ÄR IFPI OCH SAMI?

IFPI är musikbolagens rättighets- och branschorganisation. De samlar in pengar till de som äger en master, alltså den färdiga inspelningen av en låt. Det kan vara ett skivbolag, eller artisten själv om man inte är signad. Där får du ersättning när inspelad musik spelas upp i t.ex. TV och radio (men inte när musiken framförs live).

SAMI samlar in ersättning från företag och platser som spelar din musik offentligt. De ser till att alla som medverkat på en inspelning och sjungit, rappat eller lagt stämmor – får pengar när musiken spelas på t.ex radio, shoppingcentrum, restaurang eller gym. 

ÄR DET VÄRT ATT SÄLJA FYSISKA ALBUM?

Foto: Dopest

Även om det kanske inte är lika vanligt idag, när du kan lyssna på musik på Spotify utan att behöva köpa varje skiva eller singel, går det fortfarande att just köpa musik. På t.ex iTunes kan du köpa dina favoritlåtar och album. Då går ofta en större summa av pengarna direkt till artisten, istället för några öre per stream som det är via de flesta streamingtjänster. 

Du kan även sälja din musik i fysisk form som LP och CD. Men är det värt det? Idag är det många artister som väljer att inte sälja fysiska skivor eftersom det dels inte är lika många som köper det idag, och dessutom tillkommer produktions- och hanteringskostnader. 

Så här tar lyssnarna till exempel in hiphop och R&B enligt MCR Data’s årsrapport 2020:

Fysiska album-försäljningar: 12,3 %

On-demand streams (t.ex Spotify, Apple Music): 31,1%

VAD ÄR MERCH?

Foto: Dopest

En annan inkomstkälla är merch. Det kan vara kläder eller andra produkter som är specialdesignade för dig som artist. Till exempel en hoodie eller t-shirt för ditt nya album. Du kan sälja din merch själv eller i samarbete med andra varumärken.  Det finns många anledningar till att sälja merch, bland annat är det ett sätt att ge tillbaka till din community och fansen – och skapa samhörighet. Dessutom har merch i form av kläder, produkter och även CD/vinyler ett stort samlarvärde. Det är också ett sätt att öka din igenkänningsfaktor och skaffa dig en egen estetik för dig och din musik.

TJÄNA PENGAR PÅ LIVE-SPELNINGAR? 

Foto: Dopest by Victor Bergstedt

Att spela live! Konserter, meet-n-greet och festivaler är inte bara ett sätt för dig att connecta med dina fans. Det är även en stor inkomstkälla. Med en välplanerad live-show skapar du dig ett bra rykte bland promoters. På så vis kan du börja boka större och större spelningar – och tillslut höja din gage. Ska du spela bara 1-3 låtar eller göra en hel show? Det avgör också hur mycket du kan ta betalt för en spelning. Du behöver inte heller ha miljontals streams för att göra en konsert. Här handlar det inte om att streama, mest utan att ha en stor fanbase när det kommer till live-scenen som är dedikerade att gå på dina spelningar och få en upplevelse. Att spela live är ett sätt att bygga en community och lära känna dina lyssnare. Är du up-and-coming är ett bra alternativ att sälja in dig själv som förband till bokare, kanske till och med till din egen favoritartist. 

En annan punkt, som inte är avgörande, men kan påverka hur högt gage du kan ta på både spelningar och i samarbeten – är nomineringar och priser. Till exempel till olika musikgalor i Sverige och internationellt. Det är faktiskt något som många bokare och varumärken kan leta efter, även om det är långt ifrån allt!

SÅ SAMARBETAR DU MED VARUMÄRKEN SOM ARTIST

Foto: Dopest by Adrian Pehrson

En annan inkomstkälla är samarbeten med varumärken. Du kan göra en kortare deal eller inleda ett långvarigt samarbete. Ju mer varumärket kräver och ju längre samarbetet pågår – desto mer kan du ta betalt. Det kan handla om allt från att lägga upp ett inlägg på Instagram – till att designa en sneaker med ett märke (något vi internationellt har sett t.ex Travis Scott göra flera gånger med Nike). Att bygga en långvarig relation med ett brand, till exempel som ambassadör, kan leda till även sponsorer. Kanske kan de sponsra din nästa musikvideo eller till och med en konsert?

HUR KAN JAG ANVÄNDA NFT’S SOM ARTIST?

Det senaste året har NFT’s varit det alla snackar om. Det är en så kallad non-fungible token som går igenom en blockkedja – ofta på populära Ethereum. Man kan enkelt förklarat säga att det är ett sätt att sälja och köpa exklusiva ägarrättigheter till konst (t.ex musik, konst och digital art). Då kan människor köpa originalversionen av din konst eller musik. Vill du veta mer om vad NFT’s är kan du läsa vår guide här

Sedan NFT’s blev en grej har många frågat sig om även artister och musiker kan använda sig av det för att utmana den traditionella musikindustrin. Kanske kan det till och med bli en naturlig del av artisters ekonomi? Men, hur kan du som artist tjäna pengar på din konst som NFT’s? Du kan faktiskt släppa digitala kopior av en singel, eller ett helt album som NFT’s. Dessutom är det många som sitter på massa demos som kanske inte kommit med på ett album. Men det behöver inte betyda att låten inte ska släppas – nu kan fansen ta del av dessa tracks som exklusiva NFT’s. Även sound bites, merch, digital konst eller konsertbiljetter kan släppas som NFT’s. Genom att bygga upp en community med NFT-fantaster, fans och lyssnare kan du till exempel skapa kampanjer för att crowd-funda kommande album och projekt. Dessutom kan du auktionera ut delägarskap i dina framtida släpp för att ge lyssnarna del av royalties – samtidigt som du behåller dina kreativa rättigheter. Som independent-artist kan det vara användbart om du inte vill sälja dina masters till ett skivbolag. 

Så, kommer folk köpa din musik för tusentals kronor – om de kan köpa ett album mycket billigare på iTunes? I dagsläget är musik som NFT’s kanske mest relevant för redan etablerade artister som har fans som är villiga att köpa deras tokens. Vi har sett artister som Snoop Dogg och Migos använda sig av NFT’s. De har hängivna NFT-entusiaster och fans som ser det som en långvarig investering att äga ett original – eller bara vill supporta sin favoritartist. Se det som att köpa konst till din lägenhet – som dessutom har goda chanser att öka i värde! Till skillnad från att köpa t.ex en bil som kommer sjunka i värde från det att den lämnar bilhandlaren. En fördel med NFT’s är dessutom att pengarna går direkt till artisten utan mellanhänder. 

In conclusion … 

Att streama mycket – ja det är viktigt. En #1 på topplistan kan självklart göra dig mer attraktivt för bokare eller varumärken som vill samarbeta. Men vi kan enkelt konstatera att streams inte är allt. Särskilt med tanke på låga ersättningsnivåer på streamingtjänster. För den som vill bygga en långsiktig karriär blir det därför viktigt att ha framtidsplaner och tänka på sitt artisteri som ett varumärken som ständigt kan växa och utvecklas. Vart vill du som artist vara om 1 år – och sedan om 10 år? Och hur kan du se till att musiken blir din självklara inkomstkälla? 

Under Din Musikbusiness Event som hålls den 19 mars kommer vi gå igenom mer kring detta, och hjälpa dig finna svar på många av dessa frågor! Läs mer om eventet och hur du deltar här.