Höjdpunkter från London Digital Fashion Week

DOPEST listar höjdpunkterna från modevärldens första digitala modevecka någonsin

2020 har hittills varit ett år utöver det vanliga för modeindustrin. Med en pandemi som slagit hårt mot världen har många branscher tvingats reflektera och tänka om för att kunna anpassa sig till den rådande situationen. Modeindustrins respons har hittills bestått av inställda event, framflyttande datum och modehus som ställts inför ekonomiska svårigheter – eller till och med tvingats läggas ner. 

En annan aspekt som påverkats är årets planerade modeveckor. I slutet av mars gick bland annat British Fashion Council ut med att sommarens London Fashion Week ställs in. Under samma veva ställdes även sommarens Milan- och Paris Fashion Week in, för att några veckor senare komma ut med nyheten att de jobbar på digitala lösningar. 

Den 12 juni presenterades modevärldens första digitala modevecka någonsin, och först ut var London Fashion Week. Modeveckan hölls mellan 12-14 juni och finns fortfarande tillgänglig att ta del av på London Fashion Weeks hemsida. London Fashion Week, som innan viruset covid-19 slog till var planerad att endast presentera menswear-kollektioner, bestod av allt från kortfilmer till zoom-samtal och livestreams.

Höjdpunkter London Digital Fashion Week, Dag 1

Den första dagen inleddes med en presentation av filmen The Abstract Truth, av den brittiska modedesignern Nicholas Daley – som också var ett av årets LVMH Prize-finalister. I filmen får vi ta del av Daleys Autumn/Winter 2020-kollektion. Vi får se en inblick i Daleys arbete då filmen även visar upp behind the scenes-material från arbetet bakom kollektionen. Senare under dagen sändes ett zoom-samtal mellan Vogue Business och representanter från British Fashion Council och världsnaturfonden WWF. Under samtalet diskuterades vikten av att samarbeta och jobba mot en mer hållbar modeindustri. Under dag ett får vi även ta del av en konversation mellan den brittiska menswear-designern Lou Dalton och fotografen Mark Neville. Under samtalet diskuteras Daltons varumärke tillsammans med Neville och andra kreatörer som Lou Dalton jobbat nära med under åren. 

Höjdpunkter London Digital Fashion Week, Dag 2

Höjdpunkter från dag två bestod bland annat av ett samarbete mellan Farfetch China och London Fashion Week. Samarbetet innebar en serie av fyra filmer, där varje film består av en konversation mellan en brittisk designer och en av Kinas kändaste influencers. De fyra brittiska designerna representerades av 16Arlington, Charles Jeffrey LOVERBOY, Erdem och Roksanda och de intervjuade Sunni, Dipsy, Anny Fan och Fil Xiaobai. 

Under dag två presenterades även en kollektion av den kinesiska designern Xander Zhou. Den 37-åriga designern presenterade sin Autumn/Winter-kollektion under namnet Critical Update/ SS21 Public Beta Version.

Höjdpunkter London Digital Fashion Week, Dag 3

Under den sista dagen fick vi bland annat ta del av en kortfilm gjord av MA Fashion-eleverna från den kända modeskolan Central Saint Martins. Kortfilmen visade upp elevernas kreativitet och designprocess. Under dag tre presenterades även London Fashion Week’s samarbete med lyxbutiken GR8 från Tokyo. Kollaborationen presenterades genom en serie på tre filmer, där den japanska konstnären Motoaki Higashino och artisten TOHJI diskuterade och pratade om den brittiska modescenen och några av deras favoriter bland  brittiska designers.

 

Bild: Eamonn McCormack/BFC/Getty Images