Intervju Ghetts - om singeln "IC3" & varför han inte släppt musik med Skepta tidigare

Hör Ghetts berätta om nya singeln, samarbetet med Skepta och framtida släpp

När man pratar om Grime förs tankarna direkt till Storbritannien, det är nämligen där den har sitt hem. Musikgenren föddes i östra London under tidigt 2000-tal och har sina rötter i UK-garage. Det är en musikstil som länge hållit sig relativt underground och vägrat flörta eller kompromissa med mainstream-scenen. Hård bas, snabba trummor och inslag av nästintill industriella ljud skapar det råa sound som är karaktäristisk för genren. Nästan alltid hörs rapverser över beaten. Under tidigt 2000-tal hade en 19-årig kille från just östra London, precis avtjänat ett fängelsestraff. Året var 2003 och han gick under alias Freedom – då visste han inte att han snart skulle bli välkänd under namnet Ghetts. Han hade heller ingen aning om vilken roll han skulle spela i framväxten av Grime-genren, som ännu inte hade haft sitt stora genomslag.

Idag har rapparen Ghetts varit aktiv som artist i snart 20 år. Han har gått från att kalla sig Freedom och Ghetto – till att slutligen landa i namnet Ghetts. Han varit en del av kollektiven NASTY Crew och The Movement, för att senare komma att satsa på solokarriären. Han släppte sitt debut-mixtape 2000 & Life redan 2005 och har sedan dess gett ut flera populära singlar och album, samt jobbat med några av UK-scenens största rappare. Det råder ingen tvekan om att han varit, och än idag är en frontfigur på Grime-scenen. Nu är han aktuell med sin senaste singel “IC3” på vilken han går samman med artisten och landsmannen Skepta. En reflekterande singel om hur det är att leva som svart man i Storbritannien under 2000-talet. 

A Ghetts and Skepta song has been on the cards for many years

 

När jag ringer upp honom har “IC3” inte ens varit ute i en månad, men redan gjort stora lyssnarsiffror. I dagsläget har den över 1 miljon streams på Spotify. Han berättar att han är tacksam över att hans fanbase fortsätter växa, trots att han släppt musik i så många år. Efter nästan 20 år i gamet skulle många artister redan ha peakat menar han. Ghetts däremot känner att han har mycket kvar att ge när det kommer till allt från musikskapande – till hantverket runtomkring som albumomslag och musikvideos. 

Idag är det första gången någonsin som han förenas med UK-ikonen Skepta. Tidigt i karriären hörde artisterna till två olika Londonbaserade musikkollektiv – The Movement respektive Boy Better Know. Det har ofta spekulerats kring huruvida det funnits dåligt blod, eller så kallad beef, mellan de två grupperna. Det är dock något som Ghetts förnekar – åtminstone mellan honom och Skeppy:  

GHETTS: “A Ghetts and Skepta song has been on the cards for many years. Before, we was in opposite crews. It’s was never tension but they used to put us against each other. The Movement VS. Boy Better Know – Skepta VS. Ghetts. But we was always cool, it never ever crossed a line into something … Now was just the right time I suppose. We was in the studio, going back and forth, and I think [Skepta] said a line that was like: ‘Soon as they told me about the power that came with the black skin / Unlocked it, then I tapped in’. That kinda shaped what I wanted to do next. As we kept going back and forth I told him that I really respected when [The Queen] offered him the MBE and he didn’t take it. I told him to mention that, and how much I respected that due to our history”, säger Ghetts och syftar på när Skepta ska ha erbjudits titeln MBE (Most Excellent Order of the British Empire) vilket han först nämnde på ”Hypocrisy”.

“IC3” är producerad av Ten Billion Dreams, med exekutiv produktion från TJ Amadi. Låttiteln kommer från den brittiska polisens omdiskuterade identitets koder IC som används för att beskriva etniciteten hos en potentiell gärningsman. Jag frågar honom hur det kommer sig att han döpt låten till just “IC3” – vilket är polisens kod för ‘en svart gärningsman’.   

“It’s not just IC3 that is the problem. There’s IC1, there’s IC2, there’s IC3 – there’s all these different identity codes for humans. But we’re humans, we’re people. It must get to a point where it’s dehumanizing, a point where you’re just a code when [the policemen] keep radioing through these codes. I wanted a flip on that for the young boys that might be getting stopped and searched for no reason and who’s never heard of IC3 before. Because I remember the first time I heard that, like I didn’t even know what IC3 was and I had literally been stopped and searched … So I kinda wanted to put a spin on that. And then when we had the chorus I was like – that feels right! It felt like that should be the title”, berättar Ghetts. 

 

 

På “IC3” reflekterar Ghetts och Skepta även slänga en känga till självaste drottningen. När jag nämner verser som: “Don’t tell me go back where you come from / While the queen sits there in stolen jewels” och “The Queen offered me the MBE / I said no and I raised my fist” säger han skämtsamt att han väntar på Queen Elizabeth’s ‘sent back’ (en respons). Även om det hade varit en intressant beef att följa, finns det en djupare mening bakom raderna: 

“I didn’t even mean no disrespect by that, but sometimes within this country somebody that’s my race might get told to go back where they came from. And that statement is really ignorant because then you have to understand how a lot of this country was built, because we don’t have a lot of resources here. So when people say that, that’s very ignorant. I just wanted to put it out there” 

Jag undrar om låten på något vis är en reaktion på det polisvåld som uppmärksammat i demonstrationer världen över under det senaste året – även om det är ett djupt rotat och strukturellt problem som existerat längre än så. 

“What’s crazy is that my friend said to me that when I write it always seems to be a reflection of the times, do I do that on purpose? I said to him – nah. It’s just that these situations, wherever they’re at the forefront or the back – they’re always going on somewhere in the world. Music is always going to be relatable at any time ‘cause these things are always going on. The same way we can play, and this is in no way any comparison, but this is the same way as you can see people protesting and playing 2 Pac ‘Changes’ in 2020,” säger Ghetts. 

Singeln har dessutom fått en tillhörande musikvideo, som är minst lika detaljerad som låten i sig. Vi ser animationer från den skickliga Ruff Mercy som får musikvideon att verkligen komma till liv. Ghetts berättar att han själv vill bli mer involverad i de kreativa delarna bakom musiken. Bland annat skulle han vilja regissera: “I’m starting to understand that no matter how much I explain myself to somebody and try to get them to bring my vision to life, sometimes there’s no better person for the job than my actual self.” 

 

I feel like there are only two genres: great music and terrible music

 

Om vi reser tillbaka i tiden till när Ghetts först började släppa musik hamnar vi i ett annat årtionde. Då såg scenen annorlunda ut på många sätt. En del av hans låtar var bannad från att spelas på nattklubbar och radio. Idag har Grime, som ofta kan inkluderas under den breda hiphop-genren, fått ett stort uppsving. Inte bara i UK, utan även på ett globalt plan. I en gammal intervju från nästan tio år tillbaka berättade Ghetts att hans mål inte bara var att bli en stort artist – utan att göra hela Grime-genren stor. När jag nämner det skrattar han och säger att han måste varit något naiv: 

“I feel like there are only two genres: great music and terrible music. As humans we spend a lot of time tryna put things into categories and boxes. You know boxes come with limits, boxes come with ceilings … So as time’s gone by I’ve just really been making music. I understand the origins of grime and that I wouldn’t be here without it, but I don’t want to just stick to one sound” 

Så, hur ser då framtiden ut för Ghetts? Senast han släppte album var för hela två år sedan när han gav ut Ghetto Gospel: The New Testament. Under två år har fansen väntat ihärdigt på ett nytt projekt. Det har varit så pass efterlängtat att konton skapats på sociala medier under namn som @HasGhettsAnnouncedTheAlbumYet? med daglig uppdatering på huruvida rapparen annonserat något projekt eller ej. Ghetts avslöjar att det faktiskt finns ett väntade album, men innan han går ut med mer info väntar två eller tre singelsläpp till. Avslutningsvis frågar jag vilka förändringar han hoppas se på Grime scenen i framtiden: 

“Sometimes when I put my opinion out I feel like I’m maybe being selfish … Obviously there’s a place for nostalgia, but for me nostalgia has almost felt like imprisonment. Tryna recreate all these golden moments, they was golden moment for a reason, but I don’t really wanna recreate them. So if there’s anyone in the scene that’s much younger and feels like how I feel – be as free as you can. If you feel like singing – sing! Don’t let people that have never made grime music, produced a beat or written lyrics tell you what the sound should be. Just be free and be the best version of yourself!”

Lyssna på ”IC3” med Ghetts och Skepta nedan!