Intervju Maimuna Cole: om AAJIYA, PETAW-kollektionen & framtidsplanerna

Läs mer om Maimuna Coles senaste kollektion för AAJIYA

Att sträva efter en karriär som designer har inte alltid varit självklart för Stockholmsbaserade Maimuna Cole. Med en stark passion för mode och en enorm kreativitet var hennes första vision att jobba som stylist eller under ett redan etablerad modevarumärke. Men en dag, när Cole endast var 16 år gammal förändras allt – hon visste plötsligt exakt vad hon ville bli: 

“I have always been a creative person but never saw myself being a desinger […] I knew that I wanted to pursue a career as a designer at the age of 16 when I did a project for my finals in high school. I designed and sold blazers with African prints and donated the money to SOS orphanage in Gambia.”

Skolprojektet uppskattades något enormt och Cole själv fortsatte med sin stora passion. Under resans gång upptäckte hon att något saknades och beslöt sig för att lägga designen och skapandet åt sidan för att satsa på att utöka sina kunskaper kring vad det innebär att driva ett varumärke. Det i sin tur, resulterade i tre års studier av “Business Management”. Men trots det har det alltid varit självklart för Cole att satsa på en karriär inom mode.

“At the age of 10 when I moved to Gambia, my uncle’s wife owned an atelier in the house where I lived. It was always fascinating to see the process of designing from the colorful and rich fabrics to beautiful garments. I remember always going to the atelier after school and just watching everything from start to finish, seeing how excited and confident the clients would look just made me fall in love with designing and ever since my love for fashion has never left […] Also, my Grandmother who lived in the same house used to collect deadstock fabrics from the atelier and sew different pieces together and make dresses out of it. Everything she wore was made by her, she was definitely ahead of her time because she was being sustainable when people thought that she was crazy for doing that,” förklarar Cole.

När jag pratar med Cole, som idag är 27 år gammal, har hon inte bara blivit en högskoleutbildning rikare, utan också etablerat sitt alldeles egna varumärke AAJIYA. Namnet härstammar från Coles mormor Aji Ya Nije och är en hyllning till den kvinna hon var. Dessutom har det bara gått några dagar sedan hon lanserade sin senaste kollektion PETAW – och under dessa dagar har hon lyckats erövra hela Modesverige. Cole känner sig nervös, men framförallt exalterad. Fortsättningsvis frågar jag henne vilka känslor hon vill förmedla med kollektionen och Cole förklarar att hon strävar efter att hylla That girl

“ I want you to feel empowered in all aspects of your life, I want you to turn people’s necks when you enter a room and be THAT GIRL. In my creative process I always ask myself ´How do you want them to feel when they’re wearing AAJIYA  & what story are you trying to tell?´”

Jag fortsätter med att fråga henne om inspirationen bakom kollektionen och hon svarar med att förklara sin starka fascination till den så kallade kaurisnäckan, även känt som Crowrie eller Pétaw. Cole berättar hur hon efter timmar av research kände en koppling till snäckans symboliska värde som fick det att kännas mer än självklart att skapa en kollektion inspirerad av Pétaw-snäckan:

“I’ve always been fascinated with the history of cowrie shells [Pétaw], when I did my research about it and learned about the core values & rich  history of the shell it just made sense for me to create a Pétaw collection. Pétaw was Africa’s most successful and universal form of currency in the precolonial era. The shell worked its way into a deeper symbolic & ritualistic meaning that has never been lost. In my native language we call cowrie shells  “Pétaw” & it was important for me to share the rich history of the shell that has been taken from us and capitalised in the fashion industry as if it doesn’t have any meaning.”

Mångsidighet, tidlöshet och “empowerment” har alltid varit varumärkets kärnvärderingar, och att hitta inspiration som går ihop med AAJIYAS kärna har aldrig varit något problem: 

“Well, my inspiration tends to come from everywhere depending on where I am and what I see at that moment. I visualize a lot when I’m inspired by something, just like when Raven from ‘That’s all Raven’ zones out and sees things happening, yeah that’s exactly how I visualize things.”

För att avsluta samtalet frågar jag designern vart hon ser sig själv inom fem år och vad hennes vision med AAVJIYA är: 

“AAJIYA will be bigger and better! I can see AAJIYA being a worldwide household name & changed the narrative of African fashion.”

Utforska PETAW-kollektionen i bildgalleriet ovan och shoppa på aajiya.com.

 

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av AAJIYA (@aajiya.official)