Intervju Mona Masrour: om debutalbumet SCENER

Mona berättar om albumet som gästas av L1na, 1.Cuz, GULEED & Mazzo

“SCENER är ett ord som betyder typ knas” berättar Mona Masrour. Vi träffar henne en kall februarikväll på Dopest kontor i Stockholm. Det är knappt en vecka sedan hon inledde året med sitt efterlängtade debutalbum – som fått just namnet SCENER. Albumprocessen startade från att jag var 17 år och hittade till Nisj studio. I mitt album pratar jag om saker som händer runt omkring mig och olika situationer jag funnit mig i. Jag har haft mycket knas, eller SCENER” fortsätter hon. 

Sångerskan och låtskrivaren Mona Masrour gjorde debut 2019 med dubbelsingeln “Med tiden / Stanna i stunden”. Nu, två år och flera singlar senare, är hon aktuell med sin första fullängdare någonsin.10-spårsprojektet SCENER har hyllats av såväl fans som musikkritiker och Mona har beskrivits som ett lovande framtidslöfte på den svenska R&B-scenen. Skivan är helt producerad av vännen och kollegan Nisj. 

Senast vi träffade Mona var sommaren 2020 när hon precis hade släppt dubbelsingeln “Påminner mig / Får aldrig nog”. Även om hon är samma ödmjuka person som då, är det något som har förändrats. Det finns en växande självsäkerhet och mognad hos den unga sångerskan som ständigt fortsätter utveckla sitt personliga sound med varje release.

Så fort jag bestämmer mig för att släppa musik slutar det handla om mig – då är det meningen att andra ska förstå mig

 

SCENER är naket, genuint och ärligt. Med silkeslen stämma bjuder Mona Masrour in lyssnaren till sin värld. Varje låt är scen från hennes liv, och vi får följa med. Det är som att kika in genom ett fönster till en drömvärld. Mona berättar att albumet varit hennes sätt att hantera alla känslor och tankar hon haft under de senaste fyra åren sedan hon valde musiken. Det har känts som att skriva dagbok. När Mona skapar musik gör hon det för sig själv – inte med avsikt att någon annan ska förstå vad hon går igenom.

“Musik har alltid varit meditativt för mig och det har varit läkande att skriva dom här låtarna. Jag har inte haft avsikt att det här ska komma ut … För jag har inte känt att folk kommer förstå det jag berättar om. För jag är inte konkret, utan jag skriver utifrån hur jag känner. Det är på det sättet som jag har kunnat ventilera genom mina texter – innan jag insåg att, shit, det här är ändå ett projekt. En samling av låtar. Det hära ska bli ett album” berättar Mona.

Albumet berör flera olika typer av relationer. De kan appliceras på vänskapsrelationer, relationer till nån grabb eller till en förälder. Det är just det som skapar en närhet mellan Mona och lyssnaren. Även om hon, innan albumet gick live, kände en viss oro för att folk kanske inte skulle kunna förstå det hon vill förmedla genom sina känsloladdade texter – har skivan bemötts med stor kärlek. Och det verkar som att folk faktiskt förstår, relaterar och kan applicera situationerna på sina egna liv:

“Det har varit fett läskigt med den här albumgrejen för att så fort jag bestämmer mig för att släppa musik slutar det handla om mig – då är det meningen att andra ska förstå mig. Men nu när det är släppt … Folk har sagt att dom har gråtit till vissa låtar. Då fattar jag att shit det funkar ändå fast jag inte 100% pratar konkret om vad som händer mig. Jag tror att jag ändå lämnar lite utrymme för den som lyssnar att kunna applicera det på sig själv”  säger Mona eftertänksamt.

 

Dopest Yearbook: Mona Masrour by Dopest.se

Att SCENER nu är ute känns också som en typ av lättnad för Mona. Sedan hon valde musiken för drygt fyra år sedan har hon alltid haft en viss rädsla i bakhuvudet. Det har känts som en stor risk och hon har frågat sig om det är själviskt att kasta sig in i något som inte är säkert. Framförallt har hon velat ta ansvar gentemot sin mamma som varit en av de viktigaste personerna i hennes liv. Ett av plattans mest utstickande spår är just singeln “MAMMAS DOTTER” som är en kärleksförklaring till Monas mamma. Låten avslutas med ett röstmeddelande från henne: 

“Nisj gick bakom min rygg. Han ringde min mamma och sa att hon skulle lämna ett röstmeddelande till mig. Han spelade in, och jag hade ingen aning …  Hon började prata och hon ansträngde sig verkligen för att hålla det på svenska så folk skulle fatta – sen så ba sket hon i det och pratade på arabiska. Min mamma sa bokstavligt talat allt jag velat höra från henne under hela den här processen” säger Mona. 

Min mamma sa bokstavligt talat allt jag velat höra från henne under hela den här processen

 

Innan Mona spelade in “MAMMAS DOTTER” var hennes personliga favorit en av albumets äldsta tracks “MINA VISSTE”. Låten är personlig och känslofylld. Likt titeln indikerar visar hon även kärlek till de vänner som alltid förstår henne och finns vid hennes sida: 

“Asså jag grät när jag spelade in den där låten … Den är känslig. Jag gick igenom fett mycket och jag skrev den typ som tröst till mig själv. För att visa att jag har gjort tillräckligt, och att jag åtminstone kunde vara lugn med att mina tjejer visste att jag hade försökt.” 

Alla artister som gästar Monas album är människor som betyder något för henne. Vi hör inte bara uppskattning till de tjejer som funnits vid hennes sida, utan även till de bröder som stöttat henne. Vi hör features från namn som 1.Cuz, samt Malmö-artisterna Mazzo och GULEED. På skivans andra spår “VÄN TILL EN VÄN” hör vi ett röstmeddelande från just GULEED. 

“Det där meddelandet känns symboliskt för mig, för jag har haft jättemycket tur gällande vilka jag har runtomkring mig – och folk jag anser vara som systrar. Men jag har också haft väldigt fina bröder omkring mig”  berättar Mona. 

Under albumets gång har Mona släppt flera korta videos, som kallas för just scener. Att hon valt att göra mindre klipp istället för musikvideos beror på att hon först och främst vill välkomna folk in i sitt liv och skapa en värld kring låtarna. Hon vill ge lyssnarna en tydlig bild av vilken plats spåren kommer ifrån och skapa något annorlunda och verklighetsbaserat. 

“Jag ville inte ha musikvideos för jag tycker det blir fett mycket flash med saker jag inte sitter på än … Så vi skippade musikvideo-rushen och skapade scener som känns verklighetsbaserade. Jag är vän med dom här människorna du ser i videon, dom är en del av min värld. Då blir det inte någonting tillgjort, även om man gör en film av det. Planen är att scenerna ska tillhöra låtarna på albumet och bli en form av serie – och det kommer komma ännu fler scener nu” avlsutar Mona hemlighetsfullt. 

Med fler scener på väg, och ett album som definitivt går ned i svensk R&B-historia har Mona satt sin egna, personliga stämpel på genren. Hon har minst sagt skapat scener inom svensk R&B, to say the least. Håll ögonen på Mona Masrour framöver – för det här är bara början.

Lyssna på SCENER nedan!