Intervju Yemi: om processen bakom albumet ‘Heartmusic’

“Jag skapade den under en så isolerad period i mitt liv och temamässigt känner jag att det jag behövde få ut mig kändes väldigt personligt.”

Det är en kylig dag i oktober när jag ska träffa Yemi. Det hjälper inte att mitt bristande lokalsinne leder mig och min medskribent fel, vilket drar ut på promenaden ytterligare. Vi möts vid porten till hans studion där han har sällskap av sin manager, någon som har varit en del av Yemis liv i över 10 år. Efter lättsamma hälsningar leds vi ned genom en labyrint av hallar som aldrig verkar ta slut och jag kan inte hjälpa att känna mig som en av deltagarna i Squid Game. Tillslut hittar vi till en soffgrupp utanför hans studioutrymme, och slår oss ned. 

För fem år sedan släppte Yemi sitt debutalbum Neostockholm, ett projekt som förde samman trance, trap och techno – och satte honom på den svenska musikkartan. Det unika sound som särskilde honom från andra artister i Sverige, kombinerat med släppet av hans första EP Neoyemi Vol.1 och andra albumet Rave, synliggjorde det som Yemi redan kände på sig. Nämligen att den svenska scenen inte är nog för honom – han vill nå fans över hela världen. Det blev grunden till Yemis första engelska album Heartmusic

“Jag har gjort musik ett tag liksom. Det här är mitt tredje album men som ni säger, jag har märkt att jag har blivit uppmärksammad internationellt och jag har alltid gjort låtar på engelska emellanåt. Så därför kände jag att det var dags att släppa mitt första album på engelska. Det känns jävligt kul att släppa ett projekt som kan förstås mer internationellt.”

Med nomineringar på British Urban Music Awards, och hyllningar från en mängd internationella plattformar, visste Yemi att han ville skapa musik som kan uppmärkas och förstås globalt. En språkbarriär har dock inte stoppat Yemis tidigare musik på svenska från att uppskattas av utländska fans. Vid frågan om vad han tror det beror på svarar han ödmjukt:

När jag gör musik så vill jag gärna att känslan ska komma fram även om man inte kan språket. Att man genom det soniska ska kunna fatta en vibe… Jag har inte varit så uppdaterad på vad svenska hiphop-scenen gör, utan jag har varit i min egna bubbla så jag har inte känt att jag kört med i svängarna kring trender och sådär, utan jag har haft mina inspirationskällor som kanske varit separat från vad flera håller på med.”

“Jag vill att folk ska känna det dem känner. Förhoppningsvis ger det utlopp till folk som har gått genom liknande grejer eller folk som bara vibar med soundet “

 

En av fördelarna med att skapa ett album på engelska är att det finns mer historier att utforma och berätta, säger Yemi. Med nya former och teman att toucha på kommer även en djupare mening bakom känslan. Något som påverkat Yemis kreativa process på ett mer påtagligt sätt är faktumet att hans tidigare relation avslutats, en bidragande faktor till att hans vardag drastiskt förändrats. Vid frågan om det är ett breakup-album svarar han lite velande att det nog stämmer. Det är en uppenbarelse som lyfter fram den röda tråden i albumet, vilket gör helheten mycket tydligare. Vid frågan om han lämnat de känslorna i albumet, eller om han helt enkelt hittat ett nytt sätt att hantera de på svarade han frimodigt: 

“Jag känner till viss del att musik blir som terapi, det låter klyschigt att säga men så är det. Man sitter med det där och reflekterar, får ur sig grejer och jag kan också ofta känna att det är först ett tag efter jag har gjort en låt som jag har lite distans från den och på riktigt fattar vissa grejer som jag pratar om i låten. Så det är både och. Vissa grejer lämnas kvar i musiken, och vissa lever man vidare med på något sätt.” 

“On my own again, to be honest all alone is how I often felt” sjunger han sårbart på “Something in the Air”. Och det är inte svårt att föreställa sig att det, medvetet eller undermedvetet, blivit just ett breakup-album när Yemi förklarar varför han känner starkast för just låtarna “Something in the Air” och “Dazed: Confused”: 

“Jag tror att båda dem är ganska lika varandra temamässigt och emotionellt. De känns väldigt ärliga för mig och jag gillar verkligen soundet på båda. Jag gillar även MISOGI som har proddat Something in the Air”.  

“Something in the Air” är inte den enda låten på albumet som är producerad av MISOGI. Hans produktion på låtar som “Outta Sight” och “Dire Straits”  får lyssnare att försvinna in i dimman av musiken. Även Gud är en del av albumet och har producerat den inledande låten “Dead Set”, en av de låtar som utmärker sig på albumet som en garanterad banger, samt “Life is Strange” som på ett cinematiskt vis förtrollar med det enkla pianot som bär upp resten av musiken. 

“Gud har jag jobbat med länge och han är den sjukaste producenten som finns. MISOGI är även väldigt stark. Jag bara råka ramla över några beat som han hade postat på instagram så jag DM:a honom och ba: Yo, vi borde göra något. Då sa han att han fuckat med mig länge så det var all love.”   

 

Jag gillar ändå the element of surprise, även i ens egna skapelseprocess

Vid den här punkten av samtalet flyter konversationen på och vi diskuterar allt från musikinfluenser till favoritmärken. Jag frågade honom vem hans dröm feature är och otippat nog svarade han Sade, något som med all säkerhet hade varit riktigt spännande att höra. 

Yemi började vid 14-års åldern prodda i samband med att han började skriva låtar. Han berättar att han har vuxit som producent i samma takt som han vuxit som artist, något som han är väldigt tacksam över. De senaste åren har han även proddat för andra och ser det som en klar del av hans karriär. “Generellt har jag lagt ner mer fokus på mina egna låtar men senaste åren har jag öppnat upp lite mer åt att samarbeta med folk, proddat åt andra, skrivit låtar o så,” säger Yemi. Gällande hans egen musik uppskattar han upplägget som det ser ut på Heartmusic. Han ser helt klart fördelen med att prodda själv, vilket han gjort på spår som “Dazed: Confused” och “Damage, men anser även att man behöver andra öron med nya infallsvinklar för att ta musiken till nästa nivå. Det är något han känner att MISOGI och Gud har bidragit med, utöver hans egen insats.  

Heartmusic är ett 11 spår långt album med hiphop, punkig trap och rockiga inslag, en kombination som översätts vackert ihop med historien om hans avslutade relation och hur han förhåller sig till sina känslor. Som lyssnare finner en inspiration kring Yemis ständiga vilja att utvecklas och den stora grytan av inspirationskällor, som inte begränsas till en genre eller sinnesstämning. Med en uppriktig ton i rösten berättar han: “NeoYemi var ett sätt för mig att påminna mig om att re-invent mig själv hela tiden” – något som han håller sig sann till. 

Under samma dag som Yemis album släpptes, den 4 november, hade han även en releasefest i sitt egna NeoStockholm, och det fanns ingen yta som inte var fylld av fans och vänner som ville höra Yemi sjunga live. Under de fyra låtar som spelades hamnade alla i ett magiskt tillstånd av att bara njuta av musiken och ta in den tunga basen som genomsyrade lokalen. Det är absolut något vi vill se mer utav.   

“Jag hoppas folk ska få ta in plattan, leva lite mer. Att den inte bara försvinner i flödet som saker har en tendens att göra. Jag känner att det här ändå är en platta som man behöver spendera lite tid med så vi får se vad som händer. Lite shows framöver vore kul. Vi får gå tillbaka till att interagera med folk som fuckar med musiken mer,” avslutar Yemi. 

Text: Nardos Tekle

Lyssna på Heartmusic med Yemi nedan!