Levi’s® Local Heroes - Iman Hazheer från Spotify

Läs intervjun här

Levi’s® har med sitt initiativ Local Heroes målsättningen att lyfta lokala eldsjälar som har gjort något meningsfullt för det samhället vi lever i och för nästa generation. Levi’s® har ett arv av att stå upp för det dem bryr sig om och tillsammans med Dopest vill vi skapa utrymme för andra att göra detsamma.
Efter att ha figurerat som musik- och kulturjournalist i många år så har Iman Hazheer, tillsammans med sin musikredaktion på Spotify, varit en instrumental aktör för att få lokal svensk musik att nå ut till den stora massan de senaste åren.

Först och främst, hur skulle du summera musikåret 2020?
Ingen har väl undgått att pop och hiphop på svenska fortsätter dominera topplistorna. Det som är anmärkningsvärt är att det är hits på just lokala språk som ökat i popularitet i många länder de senaste åren, något som inte varit helt självklart historiskt sett.

 

Hur mycket har det påverkats av ert jobb på Spotify?
Vi vill såklart lyfta vår lokala repertoar, inte bara i Sverige utan sätta musik från hela Norden på den globala musikkartan. Vår huvuduppgift är framför allt att se till att lyssnare får relevant innehåll presenterat för sig. Enligt vårt underlag tyder mycket på att lyssnare idag tenderar att lyssna på just svensk musik på svenska i allt större utsträckning.

 

Hur startade ditt musikintresse?
Min pappa är publicerad poet och har bland annat skrivit låtar åt ikoniska persiska artister som Googoosh – så musik har egentligen varit en naturlig del av mitt liv så länge jag kan minnas. Min bror, som är 10 år äldre än mig, var naturligtvis inne i hela grunge-vågen på 90-talet så jag exponerades rätt tidigt till olika typer av musikaliska uttryck hemma.
En otrolig bortglömd hjälte i sammanhanget är parabolen på balkongen. Den var ju egentligen till för att ratta in persiska kanaler för att bibehålla anknytning till hemlandet, men den såg även till så att vi tidigt hade tillgång till MTV och att en liten Iman kunde sträck-kolla allt från Yo! MTV Raps till Headbanger’s Ball. En stor del av min veckopeng under barndomen sparades för att kunna slösas i skivbutiken istället för kiosken helt enkelt. Sen kom internet och resten är historia.

 

Hur såg hiphopkulturen ut i Skellefteå där du växte upp?
Mer eller mindre som de flesta andra ställen i Sverige under millennieskiftet. Det var fortfarande en subkultur med tydliga identitetsmarkörer precis som i fallen med exempelvis syntare, gothare och skate:are. Vi var en särskild klick människor som delade egna värderingar och mötesplatser. Man gick på jams, kickade cyphers och hade utbyte med likasinnade på internetforum som Svenskunderjord, Streetzone och Whoa. Det var verkligen en livsstil som livet där och då kretsade kring såsom ungdomskultur ofta gör. Det var till den grad att jag under slöjdlektionerna på högstadiet såg till att bygga ett DJ-bord utav billiga trämaterial då vi inte hade råd att köpa ett riktigt.

 

Just svensk hiphop har tagit en signifikant plats på topplistorna med nya stjärnor som blivit några av landets mest lyssnade artister. Hur kommer det sig?
Det finns såklart flera anledningar. En är att hiphopartister är i framkant när det kommer till att skapa nära band till sina fans. Historiskt sett har hiphop inte fått den uppmärksamhet som genren förtjänar utifrån hur stor och viktig kulturyttring det är och har varit i samhället, men nu är det ett faktum att några av landets mest inflytelserika röster är hiphopartister.
Att lokal hiphop ökar i popularitet är dessutom en trend man kan se världen över. Tidigare sneglades det mot USA och genren inspirerades av pionjärer och hjältar därifrån, men det vi ser nu är att artister i länder runt om i världen börjat blicka bredare och hittar egna uttryck och referenser. Det skapas nya lokala stjärnor och det är en tydligare lokal anknytning mellan artist och lyssnare.

 

Slutligen, frågan som alla undrar: hur kommer man med på Spotifys spellistor?
Det gör man via vårt artistverktyg Spotify For Artists. Alla som pitchar in sin musik till spellistor hamnar i samma system, oavsett om du är världens största artist eller precis gjort din första låt.
När man gjort det korrekt, i god tid och fyllt i så mycket information som möjligt om din release så har alla Spotifys musikredaktör världen runt möjlighet att lyssna till ditt verk och göra en bedömning om relevans utifrån lyssnarna. Det är helt enkelt ett verktyg som ser till att såväl nya som etablerade artister världen över får bästa möjliga förutsättningar för att hamna i spellistor.

 

Alla kläder som Iman bär är ifrån Levi’s® AW20 kollektion. Missa inte heller våra andra Local Heroes, Aysha Jones från BLM Sweden, producenten Mack Beats och Danny Lam från TNKVRT.