INTERVJU: Stella Explorer om emotionella fristäder & personlig stil

I samarbete med Dr. Martens har vi pratat med den experimentella artisten om drömsamarbeten, stiltips och mycket mer.

Uppvuxen mellan Stockholm och Göteborg i en familj full av musiker har Stella Explorer skapat sig en helt egen lane utifrån grunden hon tagit med sig från släkten. Experiment med pop och elektronisk musik har resulterat i ett lika utomjordiskt som jordnära sound, karaktäriserat av en färgstark synth-kärna.

Efter att ha debuterat som en del av bandet Brödet 2017 valde Stella att gå sin egen väg 2021, när hon släppte sin första solo-singel ”Kill It Before It Dies” samt samarbetade med populära producenten DJ Seinfeld på ”She Love Me”. Två EP:s och en handfull singlar följde under åren därpå, innan debutalbumet Absolute Music 2/5 till slut släpptes 2024 till fina recensioner som hyllade hennes egensinniga pop-fusioner och vackra texter.

I samband med Dr. Martens kampanj ”Boots Like No Other” har vi pratat med Stella om karriärbanan, hennes egna stil och hur hon får ut det mesta av sitt kreativa arbete.

Din karriär började som en del av ett band innan du gick solo. Har du några tips till andra som vill göra samma sak?

”Sätt upp mål och en deadline. lite osexigt men jag gav mig själv tre mål att uppnå under ett års tid, och jag visste någonstans att om jag inte höll fast vi det löftet så skulle jag bli arg på mig själv och ha väldigt svårt att förlåta bristen på disciplin som det innebar. jag testade mig själv som ett sätt att se hur mycket jag ville det.”

Vad gör du för att komma in i ditt kreativa headspace?

”Är själv. jag behöver vara mycket ensam, ibland har jag lätt att glömma bort det och då börjar jag känna mig trött och underlig. men så fort jag är själv så kommer lugnet och jaget tillbaka, och därmed idéerna.”

Ditt debutalbum ’Absolute Music 2/5’ släpptes i början av året, hur skiljde sig känslan att jobba med en hel LP mot en EP?

”LP:n består av mina två EP:s, så skillnaden var mest omslaget. men jag håller på med en ny skiva nu, och än så länge känns det mer tillfredställande att jobba mot ett albumformat från början. det är den största dröm jag haft, vi får se hur det går.”

Hur skulle du säga att ditt sound har utvecklats från debutsingeln till debutalbumet?

”Min första singel är med på debutalbumet men om jag jämför mellan den och det jag jobbar på nu så är världen ljusare och lite mer digital. men texterna deprimerande som vanligt.”

Genom karriären har du samarbetat med artister inom olika genrer, från DJ Seinfeld till David Ritschard. Hur väljer du dina samarbeten och har du någon dröm-collab?

”Än så länge har jag bara jobbat med mina vänner. Seinfeld kom via min A&R, men i övrigt grundar det sig i vänskap och att jag är ett fan av mina vänner. försöker verkligen bli vän med Thom Yorke.”

Du har en väldigt unik approach till spelningar, vad betyder det för dig att spela live?

”Jag utgår alltid från platsen och vilket humör jag är på. jag brukar använda det som finns omkring mig, eller skapa eller ta med mig föremål specifikt för varje spelning, beroende på utrymmet. för att skapa en emotionell fristad för att få det så ärligt som möjligt. det är tidskrävande och inte helt hållbart på sättet jag gör det, så jag försöker hitta en balans som fortfarande ger spänning men tillåter mig att släppa vissa saker. det viktigaste är oavsett att lyckas nå de jag spelar för.”

Berätta lite om din visuella stil, är det viktigt för dig att den kopplas till musiken?

”Ja det är viktigt, men det är godtyckligt för jag är också känslig för när det blir för mycket image och för lite substans. men det är väl just det som är utmaningen, om du kan put your money where your mouth is.”

Du sågs i Dr. Martens ikoniska 1460 Boots på butiksöppningseventet där du uppträdde live. Kan du berätta för oss hur du brukar styla dina 1460 Boots?

”Jag gillar när de har nötts och smutsats ner lite mer för att uppnå full form.”

Vad är ditt ultimata stil-tips?

”Otvättat hår.”

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av DOPEST (@dopest.se)