Tretorns Nylite White Canvas får ny kreativ design på sin 50-årsdag!

Tretorns sneaker Nylite fyller 50 år. Det firar man genom företagets kreativa chef André 3000 tillsammans med 50 kreatörer runtom i världen får ta fram varsitt par.

Tretorns klassiska sneaker Nylite fyller 50 år i höst. Detta firas genom ett initiativ där företagets kreativa chef André 3000 tillsammans med 50 kreatörer runtom i världen får ta fram varsitt par specialdesignade skor. Dessa kommer att visas upp på ComplexCon i Los Angeles 4-5 november och svenske artisten Mwuana är en av de utvalda kreatörerna.

Nylite lanserades initialt som en tennissko och bars bland annat av Björn Borg under Wimbledon 1976. Björn använde även skorna privat. 
Tack vare Björn Borgs kändisskap, på och utanför banan, blev skon snabbt en klassiker. Det tog inte många år innan den var ett måste i stilguider och var mans garderob.

Idag lever Nylites arv vidare samtidigt som skon och Tretorn konstant utvecklas med nya attribut och tekniska detaljer. I höst fyller denna tidlösa sneaker 50 år. Det firar Tretorn genom att låta 50 kreatörer runtom i världen göra sitt kreativa avtryck på ett par Nylite White Canvas.

Tretorn har på den svenska marknaden engagerat sju kreatörer som med ett par Nylite som målarduk ska uttrycka sin kreativitet. 
Av dessa har alltså den hypeade hip-hoparen Mwuana valts ut att representera Sverige i det globala initiativet på ComplexCon i Los Angeles. Övriga sex par kommer att visas upp, för första gången, på Aplaces butik på Norrlandsgatan 11 i samband med skons 50-årsfest den 5 oktober. Skorna kommer sedan finnas för allmän beskådan hos Aplace under ett par veckor. 

De kreatörer som engagerats i det svenska initiativet är: Mwuana, 
Sammy & Johnny Bennett, Third Culture Kids. Amandah Andersson, Tomas Gradzki, Ollio och Lisa Borg.