Yei Gonzalez x FILA - nyckelspelare inom svensk hiphop & mästare i att leka med stilar

Producenten bakom Snabba Cash-hiten ”Försent’ visar FILA AW21 som handlar varumärkets arv inom court och ”Playing With Style”

Artisten och producenten Javier “Yei” Gonzalez började sin karriär som tonåring i Chile. Under tidigt 2000-tal fick han flera stora hits som toppade landets låtlistor. Efter år som artist valde han senare att lägga fokus på musikproduktion, något som han började med redan som 12-åring. De senaste åren har han framförallt gjort sig känd för att stå bakom några av Hiphop-Sveriges absolut största hits. Han kanske inte är en spelare på den traditionella planen, men en nyckelspelare inom såväl internationell som svensk musik. 

FILA’s säsong AW21 leds av uttrycket “Playing With Style”. Det handlar precis som Yei Gonzalez skapande om att ta kreativitet till nya höjder och leka med olika stilar och uttryck. FILA’s AW21-kollektion består av kläder och skor influerade av varumärkets arv inom court, både inom tennis och basket. Vi får se en blandning av nya silhuetter, uppdaterade designs samt all-over-prints och färgstarka mönster. Samtidigt behåller FILA sitt ikoniska DNA. I kollektionen finns allt från matchande tracksuit och mjukisset till grafiska tshirts, long sleeves och hoodies.

Yei bär FILA Norman Hoodie och sneakern FILA M-SQUAD från kollektionen som för oss tillbaka till 90-talets basket court, men med en modern touch.

“Jag hade ett mål att blir en storspelare inom svensk hiphop”

Yei Gonzalez har flera år i gamet och har under sin karriär lekt med flera olika stilar. Från hits på latin-scenen och internationella collabs med världsstjärnor som J.Lo, Louis Tomlinson och Little Mix – till att satsa mer på den svenska hiphopscenen. Runt 2017 exploderade rap-genren runt om i världen, och Sverige var inget undantag. När vi träffar Yei Gonzalez i studion Baggpipe i södra Stockholm minns han tillbaka till ett av sina första svenska hiphop-projekt. 2018 mixade han nämligen 1.Cuz superhit “Akta Mannen”, och det var bara början … Idag är det svårt att föreställa sig att något av landets hiphopfans missat hans producertag “Yei Gonzalez”. Samarbetet med 1.Cuz blev starten på en långvarig vänskap och en rad collabs. Ett av deras mest kända är troligtvis spåret “Försent” med Greekazo, som nyligen blev ledmotivet till den internationellt hyllade Netflix-serien Snabba Cash. Den svenska rapscenen har blivit Yei’s spelplan, och på kort tid har han blivit en betydelsefull pionjär inom svensk hiphop.

Foto: Dopest.se / Julia Sixtensson

DOPEST: Du har skapat musik sedan tidig ålder, både sjungit och producerat, hur gick det till när du själv började leka med musikproduktion? 

YEI GONZALEZ: Musik har alltid varit ett intresse så länge jag kommer ihåg. Min lärare i lågstadiet nästan tvingade min farsa att jag skulle få gå på en musikskola, de skulle öppna en orkesterskola. Han tjatade på min pappa att jag skulle vara med – och tillslut fick jag gå på audition. Jag lärde mig spela jättemånga instrument. Sen hade jag en granne som hade en hemmastudio. Jag brukade vara där, och låna hem det ibland. Tillslut sa min pappa: “Vi får köpa det här åt dig istället så du slipper låna hem det”. Så jag köpte första utrustningen när jag var 12. Allt började där! 

Du har länge haft ett internationellt fokus, varför valde du att börja leka med det svenska hiphop-soundet? 

“När jag började med svensk hiphop hade jag ett mål. Jag skulle bli en stor spelare inom svensk hiphop, för jag var inte det innan. Då var det mer latin och internationellt fokus. När jag jobbade med internationella releaser kunde det ta flera år innan musiken släpptes. Samtidigt såg jag hur svenska hiphopartister bara släppte låtar, och de hamnade på topplistorna direkt. Jag började mixa musik först, sen kom jag in i produktion själv. 1. Cuz “AKTA MANNEN – Remix” blev min första produktion inom svensk hiphop” 

Hur såg spelplanen ut på den svenska hiphopscenen när du började producera svensk rap? 

“2019 var det sjukaste året för svensk hiphop tycker jag. Innan var det såklart vissa låtar som kom till Topp 50, men 2019 det var nåt sjukt. Vi var bortskämda. Varenda låt vi släppte hamnade på Topp 50 i Sverige, det var sån hype på den tiden. Jag vet inte ens hur många Topp 50 låtar jag var med och producerade då … Innan det hade jag aldrig haft en Topp 50 låt i Sverige, men helt plötsligt hade jag jättemånga.”

Många artister och producenter har påverkats under pandemin. Allt från inställda spelningar till uppskjutna projekt. Hur känner du som producent, vill du jobba mer internationellt när restriktionerna lättar?

”Ja, jag har faktiskt jobbat mer internationellt på senaste. Jag vill resa till LA, London Miami, och satsa mer internationellt. Det är nästa grej liksom. Plus, i Sverige kan det vara lite jobbigt som producent. Vi får inte alltid den recognition och cred som vi egentligen förtjänar. Utan beatet finns ju ingen låt som rapparna kan skriva till. Vissa beat är så pass bra att de talar för sig själva, men folk har inte alltid uppskattat det man gör.”

Foto: Dopest.se / Julia Sixtensson

Är det lätt att leka med olika stilar när man jobbar på sitt sound? 

“Ibland blir man låst i just sitt eget sound. Senast idag hade jag ett samtal med en kontakt i USA, där jag jobbar just nu. Han sa till mig: ‘Jag älskar din grej, men jag ska skicka lite nya låtar som vi jobbar på här så du fattar bouncet på trummorna och hur vi jobbar”. För i slutändan härmar ofta den svenska scenen USA och internationella sound, de ligger före.” 

Kommer du fortsätta producera svensk rap? Eller känner du att det är dags att börja leka runt med andra stilar? 

“Jag känner att jag har gjort svensk hiphop så länge nu, så jag vet inte hur mycker mer jag vill ha ut av det. Jag har det ID:et i mina produktioner. Nu måste jag switcha soundet. Jag glömmer aldrig vart jag kommer ifrån och jag kommer inte sluta helt med svensk hiphop, för jag bor ju här och har bra vänner inom svensk hiphop. Men jag kanske kommer jobba mer med vissa specifika artister. Innan försökte jag jobba med alla.” 

Nyligen var din låt “Försent”, med 1.Cuz och Greekazo, med i Netlifxserien Snabba Cash. Vill du skapa mer filmmusik? 

“Jag har gjort några filmlåtar förut faktiskt. Tidigare har jag haft intron på serier i Chile, och “Dinero” med J.Lo var med i filmen Bad Boys 3. Men det här var min första introlåt på en svensk serie. Jag tror att jag gör musik som är väldigt målande där man ser någonting framför sig när man lyssnar. Jag tror det är därför min musik passar bra till film. Asså, om jag fick göra med filmmusik hade jag velat göra musik till nåt som har med hiphop att göra eftersom jag har en bra kontakt med många artister”

Du har även lanserat tjänsten WAHZAA där en kan hitta royalty-fria beats från stora producenter. Hur hjälper det nya spelare på den svenska scenen?

 “Det är en lång resa vi har påbörjat … Men WAHZAA är ett verktyg som vi tar fram för artister som kanske inte har möjlighet att gå till en producent och få ett beat. Så genom hemsidan kan de prova själva och se hur det låter med ett beat. Vårt mål är att kunna ha en app där det finns en dedikerad diktafon då du kan spela in själv, och till och med kunna släppa musiken om du vill. Wahzaa är baserat på att beaten är royalty-fria så man behåller 100 % av intäkterna själv när man gör en låt. Det är helt enkelt ett verktyg som gör det enkelt för nya artister.”

Foto: Dopest.se / Julia Sixtensson

Som producent får en tveklöst lära sig att bli en teamplayer. Bakom en låt finns ofta ett team av artister, producenter och låtskrivare. Det är en process som ofta är större än det som först möter ögat. Genom Wahzaa låser Yei upp en helt ny plan för landets artister, den nya generationens spelare som är redo att ge sig in i gamet. Ett finger kvar på den svenska hiphopscenen kommer Yei alltid att ha, det är något han gör tydligt – men framöver ser han fram emot att leka och experimentera med nya stilar genom internationella produktioner och samarbeten – för att fortsätta utveckla sitt sound. 

FILA’s kollektion AW-21 släpps via FILA online samt hos utvalda återförsäljare.