23 släpper tredje albumet "TJUGI23"

Statuerar exempel över nio spår, innehåller tidigare hit-singlar som "Feeling Myself"

Just nu är Vårby-rapparen 23 på en imponerande streak av framgångar. Collab-EP:n ”M.O.B” med C.Gambino har i skrivande stund streamats närmare 20 miljoner gånger på Spotify, singeln ”Feelin Myself” har strax under 7,5 miljoner streams och han nominerades nyligen i kategorin ”Årets hiphop” inför den kommande Grammisgalan. För att toppa av framgångsvågen ytterligare kommer han nu med sin tredje fullängdare ”TJUGI23”, och på albumet cementerar han sin position i toppskiktet ännu en gång.

”Året började starkt men kommer sluta starkare, därför döpte jag det här albumet till TJUGI23. Det är i år jag kommer att visa vad jag verkligen går för och hur långt jag är kapabel att växa”, säger 23 själv om albumet.

Albumet består av nio spår som även innehåller tidigare släppta singlarna”Frågor”, ”I Care”, ”Feeling Myself” och ”Schack”. Produktionen snurras främst mellan fyra spelare: Shenzi Beats, 01an, Aladdin och 23 själv. En tight grupp som arbetat med varandra många gånger förut. Något som märks på den övergripande mäktiga och rymliga ljudbilden, som rör sig mellan aggressiv drill, sköra trap-ballader och gungande anthems.

Enda gästen för denna gång är ingen mindre än VC Barre, som hoppar in i båset på spår nummer 5: ”VCB B23”. Deras senaste samarbete ”Catfish” från deluxe-versionen av 23:s Grammisnominerade album ”Selfmade” blev en instant hit och sitter idag på över 6 miljoner streams på Spotify. Även denna gång visar Valsta-rapparen att han och 23 har en oförneklig kemi, när de båda går in i en mer devilish energi över ett 01an-beat som doftar både G-Unit och skräckfilm.

”Free våra bröder, friheten de offrade. Vet du vad vi gjort mannen, vet du vad det kostade?” – VC Barre på ”VCB B23”

En standout av de nya låtarna är ”Låt Mig Va” som producerats av 23 och Aladdin (som senast var med och producerade Ant Wans ”Gata”). Produktionen tar verkligen uppmärksamheten här, då den öppnar med ett bombastiskt synthdrivet intro som känns passande för Stanley Kubrik-filmer som ”A Clockwork Orange” eller ”The Shining”. En hektiskt uppchoppad sample av violiner kommer sedan in med hårda drill-trummor, för att sedan brytas ned i piano-breakdowns och plockas upp igen. En spännande inriktning i låtstrukturen som vi inte riktigt sett 23 utforska tidigare, som kanske är en indikation på nästa steg i hans snabbt expanderande karriär.

Du kan lyssna in ”TJUGI23” på Spotify nedan och glöm inte heller att kika in DOPEST Playlist för mer ny musik!