Alexis Almström & Mustapha Aarab om Netflix 'Vinterviken'

Lär känna regissören & skådespelarna i Netflix-succéfilm 'Vinterviken' (JJ+E)

Olycklig kärlek. Ett tema som aldrig tycks gå ur tiden. Och förmodligen har de flesta upplevt det minst en gång i livet. Därför är det inte särskilt konstigt att några av våra favoritkärleksdraman handlar om just olycklig, eller till och med förbjuden kärlek. 1996 gjorde Harald Hamrell långfilmsdebut med Vinterviken. Nu förflyttas historien till modern tid när karaktärerna John-John (Mustapha Aarab) och Elisabeth (Elsa Öhrn) får nytt liv i Netflix senaste långfilmssatsning.

“Man kan nästan känna att det liksom inte blir en film förens nån får se den … Så det är först nu det händer på riktigt,” säger regissören Alexis Almström. Vi träffas innan releasen av hans första ungdomsfilm Vinterviken. Bredvid honom sitter en av huvudrollerna, den 17-åriga Mustapha Aarab som spelar John-John. 

“Jag kände att jag hade en personlig koppling till materialet, och en ingång som kändes som att den här versionen kan stå på sina egna ben. Vi fick gå rakt in i tonårskärlek, helt ohämmat. Jag hoppas det märks på filmen att alla var taggad på att göra nåt som är hoppfullt och fint,” säger Alexis.

Vinterviken är som en modern Romeo och Julia-historia. Visserligen mer hoppfull och utan de stridande familjerna Capuleterna och Montagerna, men med ett kärlekspar från skilda världar. Elisabeth växer upp i en överklassfamilj, medan John-John växer upp i en socioekonomiskt utsatt Stockholmsförort. En sommardag snor John-John och vännen Sluggo en båt för att åka ut till Vinterviken. Men det blir inte som de har tänkt sig. John-John räddar flickan Patricia från att drunkna i viken, och hemma hos flickans familj möter han storasystern Elisabeth. Då uppstår kärlek vid första ögonkastet. Det är inte sista gången som deras vägar ska komma att korsas, och det kommer inte bli helt okomplicerat heller – för kärlek är ju sällan det.

“Den här castingen var inte som jag trodde den skulle vara. Ofta sitter man där med en kamera och rollsättaren. Men den här gången var Alexis som är regissör med, och hjälpte oss. Det var mycket lättare så. För varje casting blev det lättare och lättare,” berättar Mustapha och minns tillbaka till castingen för Vinterviken.

Mustapha säger att han egentligen snubblade in i skådespeleriet. Han har tidigare varit med i serien Björnstad, som rollen Zacke. En ansökan till serien satt uppe i skolan, och efter övertalning från vänner sökte han till slut rollen. Då hade Mustapha, som är uppväxt i Marocko, bara bott i Sverige i tre år. Jag kunde knappt svenska, men jag tänkte – vet du vad jag gör det, jag söker! Det var jag och en till kille på castingen. Han var född här, medan jag kunde jack svenska … Så jag tänkte att det här är jätteovärt. Men sen fick jag rollen tillslut,” berättar han. Och det var tur det, för rollsättaren sparade Mustaphas uppgifter – och det var så han senare blev aktuell för Vinterviken.

“Ibland är dom man vill ha med inte nödvändigtvis dom som söker sig till det,” berättar regissören Alexis. “Jonay som spelar Sluggo till exempel. Jag vet inte hur många gånger han sa: ’Aldrig i livet!’ Jag fick tjata och be honom komma in. Jag tror han funderade in i det sista innan han bestämde sig för att faktiskt vara med”. Alexis tror att det kan finnas en spärr för många. Att ta det där klivet rakt in i skådespeleriet är verkligen att vara helt sårbar. Men jag hoppas folk vågar ta det där klivet om dom är sugna på det! Det kan vara så givande, fast det kanske känns jobbigt,” fortsätter Alexis.  

 

“Jag hoppas folk vågar ta det där klivet om dom är sugna på det! Det kan vara så givande, fast det kanske känns jobbigt,

 

När vuxna ska göra tonårsfilm kan det ofta kännas krystat, och en kan fråga sig hur de redan tycks ha glömt bort hur det känns att vara ung. Men Vinterviken speglar på ett genuint sätt hur det känns att vara tonåring och olyckligt kär. Ena sekunden är det eld och lågor, för att nästa sekund kännas som att hela världen ska gå under. Mustapha Aarab och Elisabeth Öhrn får karaktärerna att komma till liv och levererar de, till mestadels, träffsäkra dialogerna. En line som: “Grabbar, kommer ni ihåg när man var yngre och folk sa att de hade varit i landet? Jag trodde alltid de menade hemlandet,” är smarta, fyndiga och har hög igenkänningsfaktor.  

Den som har ett intresse för mode och streetwear, märker snabbt också att John-John har en kärlek för sneakers (och Travis Scott …) Och tar vi en titt på skådespelaren Mustaphas Instagram, märker vi vart inspirationen kommer ifrån. Ja, jag fick ju ta med mina egna kläder. Kostymören frågade: ‘Är det nåt ni vill rekommendera?’ Och jag ba: ‘Aa en Travis Scott-tröja’. Så det var så jag fick in den där T-shirten,” säger Mustapha.

 

Att göra film är aldrig så enkelt som det kanske ser ut i slutresultatet. Lite krångligt har det varit att spela in under en pandemi, även om Alexis säger att de kommit lindrigt undan. En förkylning ledde till att han fick regissera på distans, via FaceTime från en husbil – medan han fick lunchen levererad av personal i skyddsdräkter i riktig Breaking Bad-anda. Från förkylningar och iskalla badscener – till något annat som kan vara jobbigt. Vi frågar Mustapha vad som var svårast att spela in:

“Alla tekniska scener. Men sen de intima scenerna … Som tur är hade vi en intimitet-coach så vi fick gå igenom allt innan tagning,”

Dopest: Är det jobbigt när man ska visa filmen på en premiär inför vänner och familj när det är intima scener? 

“Ah jo … Mamma kommer inte komma. Hon vet att det är intima scener, men när hon kollar får jag pausa,” skämtar Mustapha.”Du [Alexis] kommer behöva klippa om filmen och skicka den dära till mig,” skrattar han.

Jag ville verkligen skapa en värld som vi tror på, med karaktärer som vi tror på. Men också en musikalisk värld som är på riktigt

“Mitt hjärta är så mycket kopplat till musiken och var den kommer ifrån. Jag ville nästan att det skulle vara som en musikal. Dom ska inte sjunga, men OM nån skulle göra det vore det typ logiskt. Idéerna till karaktärerna kommer från den musik som jag älskar. Jag ville verkligen skapa en värld som vi tror på, med karaktärer som vi tror på. Men också en musikalisk värld som är på riktigt,” berättar Alexis. 

Och det som är Vintervikens största styrka är just ljudbilden. Tack vare kompositören Vittorio Grasso smälter filmmusik samman med tracks från den svenska musikscenen. I soundtracket hittar vi bland annat namn som Jireel, Parham och Mona Masrour. Dessutom har Vinterviken fått två låtar dedikerade helt till filmen. En interlude samt “Eld & Lågor” med Victor Leksell, som sätter ton på evig kärlek. 

Att musiken är så on point känns trots allt ganska givet, då Alexis själv jobbat med att skapa musik (under namnet Alexis Weak). Trots musikintresset har det alltid funnits en dröm om att skapa film.När jag skrev låtar var de egentligen mer som små berättelser. Jag var mest intresserad av storyn. Nu får jag använda skådespeleri, musik och alla grepp på en gång. För mig är det den ultimata drömmen,” säger han. 

Så, om originalfilmen Vinterviken blev en sådan succé när den först kom ut 1996 – vad är det då som gör storyn relevant än idag? Likt originalet är Alexis Almströms Vinterviken inte bara ett kärleksdrama – utan lyfte ämnen som klasskillnader, utanförskap och rasism. Ämnen som är minst lika relevanta idag som under 90-talet. Trots att hiphop växt till den största musikgenren i världen, och många fascineras av – och approprierar livet och kulturen i förorten – är landets förorter också de platser som faller mellan stolarna när politiker år efter år rustar ned orten. Samtidigt görs karikatyrer på människor från förorten, hiphop dunkas i landets överklassområden och alla vill köpa Jordans. Plötsligt vill alla “vara orten”, men vill dom vara från orten? Man kan helt enkelt säga att Vinterviken kanske är mer aktuell nu än någonsin. 

Vinterviken finns att se nu på Netflix, och kommer till SVT nästa år. Just nu ligger filmen på tredje plats på Netflix Topp 10 i Sverige – och klättrar även internationellt!