C.P Company lanserar nya märket Massimo Osti Studio

Visionären bakom den italienska klassikern tillägnas eget märke – här är vad vi vet om den kommande debuten

Ett av Italiens mest klassiska moderna märken är utan tvekan C.P Company. Jackorna med de ikoniska glasögonen på har synts på såväl fotbollsfans som artister och blivit en symbol för det italienska textilhantverket, och deras nästa steg hyllar mannen som startade allt.

Massimo Osti är designern bakom såväl C.P Company som Stone Island, som fram till sin död 2005 var en ständigt innoverande och utmanande namn på den italienska modescenen. Inför Paris Fashion Week 2024 har nu C.P Company avslöjat att grundaren kommer att få sitt egna märke: Massimo Osti Studio.

Den nya satsningen ska fortsätta på Ostis innovativa designfilosofi med fokus på det experimentella. MOS är dedikerat till textilinnovation och förväntas fortsätta på arbetet hos Stone Island och C.P. Company med en ny kreativ frihet. Även om det nya märket minns Ostis arv ska det inte vara ett arkiv, utan snarare en fortsättning på hans filosofi och en sandlåda för nya kreativa idéer.

”Vi ville isolera det, hålla det rent och snyggt, ha utrymme att experimentera i 360 grader utan att riskera förvirring om vad C.P. Company är”, säger Massimo Ostis son Lorenzo i ett pressmeddelande.

Märket kommer enligt uppgifter vara tillgängligt genom en onlinebutik och även hos utvalda återförsäljare. Med creative director Robert Newman vid rodret kommer Massimo Osti Studio att göra sin debut på Paris Fashion Week på onsdagen den 17:e januari. Hittills har märket bara delat med sig en bild på ett ”moodboard” som inkapslar märkets känsla, den kan du se här ovan.

Nyfiken på hur C.P Company kom till och hur de är kopplade till Stone Island? Kolla in vår ”Behind the Brand” om märkets historia!

Behind the Brand – Historien bakom C.P Company