Möt Emilian & Marcus: de unga entreprenörerna bakom PlugMePlease

Läs mer om hur de startade Sveriges första exklusiva Sneakers & Streetwear-butik.

Är du intresserad utav sneakers och streetwear så har du förmodligen inte missat PlugMePlease – butiken som ligger placerad mitt på Södermalm, men som har ett utbud med eftertraktade plagg och föremål från hela världen. Butiken grundades 2017 av då 19-åriga Emilian Minas, som kände en avsaknad utav tillgänglighet och gemenskap inom streetwear i Sverige. Med en butiksinvigning med 800 personer på gästlistan, med besök av bland annat Virgil Abloh och Ian Connor, sattes Stockholm och PlugMePlease på modekartan. 2 år senare växer både butiken och intresset för streetwear i Sverige – och resan har bara börjat.

Dopest har satt sig ner och snackat med ägarna till butiken – Emilian Minas och Marcus Winter. Trots framgången inom PlugMePlease – är det inte lika många som har koll på de två unga entreprenörerna bakom namnet. Emilian, 21 och Marcus, 20 är power-duon som gör allt från att hitta och välja ut nya varor, styra en egen webbshop, sköta sociala medier, göra inköp och samtidigt jobba i butiken. I vår intervju pratar vi om hur allt startade, resan från att ha en vision till att öppna en egen streetwear-butik, adidas ”Nite Jogger”, drömsamarbeten och framtidsplaner.

DOPEST: Hur lärde ni känna varandra?

De båda kollar på varandra och skrattar. ”Marcus lurade mig på en deal – Han hade några Vans som Kanye West haft på sig, som han egentligen inte ville sälja – så jag fick betala överpris!” säger Emilian. Det var deras gemensamma intresse för streetwear som förde ihop de två vännerna. Via olika sälj-grupper på Facebook, blandat med att se varandra i samband med olika sneaker-släpp och camp out’s, fortsatte deras vägar att korsas och det byggdes tillslut till en vänskap.

 

 

Från idé till verklighet, berätta om resan till dit ni befinner er idag. Har ni upplevt några hinder eller motgångar?

”Jag var i LA 2016, då besökte jag en streetwear-butik som jag hade följt väldigt länge som heter RoundTwo. Jag kände direkt när jag kom in att: ”Det här konceptet är fett, jag vill göra likadant i Sverige!” Efter det så hände det bara. Jag började kolla hur andra liknande butiker gör, deras rutiner, hur de gör inköp och vad som krävs för att det ska fungera i Stockholm. Efter att jag gjort en affärsplan och hittat en lokal, köpte jag in produkter och började bygga upp ett lager. Då var jag solo.” berättar Emilian.

Innan invigningen till butiken ville Emilian få någon annans perspektiv – så han bjöd dit Marcus. Marcus förklarar att efter att ha sett resultatet på butiken, förstod han direkt att det skulle bli något stort. Då han har samma intresse för streetwear och vintage – erbjöd han snabbt sin hjälp. Det började med att Marcus hjälpte till att prissätta några vintage-tishor, till att han lyfte hela invigningen med att få dit både Off-White’s Virgil Abloh och mode-influencern Ian Connor. Då Marcus blev mer och mer involverad i PlugMePlease, bestämde de sig för att bli en duo.

”Jag såg att Virgil Abloh och Ian Connor skulle vara i Stockholm inför fashion week. Vi hade dagen innan skämtat om att det skulle vara sjukt om de kom till öppningen av PlugMePlease. Sedan på invigningsdagen hörde jag från några polare att de båda var i en affär här på söder. Jag tänkte: ”Shit! Vad sjukt. Jag måste fixa det här!” så jag tog min bil och åkte dit. När vi kommer fram ser jag två killar gåendes på gatan, och tänker direkt att det är dem. Så vi smyger oss bakom, lite stalker-ish, tills Virgil Abloh ser mig och jag kan fråga om de vill följa med till vår streetwear-butik som precis har öppnat. Och de säger ”Okej” och följer med!”

 

Virgil Abloh dopest plugmeplease streetwear store

 

Har ni haft några andra speciella kunder i butiken?

”Ja, en del brukar handla hos oss! Bland annat några av Sveriges största DJs, samt några grundare till de stora svenska modehusen.”

Det var ett stort kliv att ta, men vi tog den risken.

På vilket sätt känner ni att ni har bidragit till framväxten av streetwear-kulturen i Sverige?

”Innan vi öppnande så hängde typ alla på Facebook, det var nästan där som streetwear var som störst. När vi öppnande blev det ett ställe där man kan mötas och se sakerna på riktigt, det har inte riktigt funnits en sådan butik tidigare. Det lockade både nytt folk och de som varit intresserade sedan länge. Vi har gett både lärdom och tillfört mycket intressanta grejer till den svenska marknaden – och framförallt har vi gjort det tillgängligt. Det var ett stort kliv att ta, men vi tog den risken.”

I er butik kan man hitta många eftertraktade plagg. Hur får ni tag i dessa och hur fungerar era inköp?

”Nummer 1: research. Vi har saker som ingen annan butik i Sverige har kunnat presentera. Majoriteten av allt vi får in i butiken kommer inte från Sverige. Det mesta är saker vi har sökt via våra kontakter som vi byggt upp, det är väldigt handplockat. Det är allt från att vi reser till LA, London, Japan – till att få in saker via butiken, då kunder kommer och säljer till oss. Det är det snabbaste sättet. Vårt koncept är ”Buy, Sell, Trade”.

Vi vet storyn bakom allt vi säljer.

På ett år bjöd ni in Virgil + Ian, bytte till större lokaler, släppte merch och lanserade en webbshop… Vad händer 2019?

”2019 så kommer vi behålla den höga kvalitén. Vi kommer satsa mer på webb för att alla i Sverige ska få ta del av plaggen vi säljer. Sen absolut att kolla utanför Sverige också, samt mer merch och även pop-up’s och events. Vi är stora i Sverige men har även börjat få ett rykte globalt. Sedan så skulle vi vilja jobba mer tillsammans med svenska rappare, i takt med att den svenska hiphopen växer. Vi vill bli det stället du vänder dig till när du som artist vill ha plagg som sticker ut.”

 

 

Finns det några förändringar ni önskar att se inom streetwear-kulturen? 

”Just nu så är det en våg av folk som inte är genuint intresserade. Jag hoppas att det går tillbaks till tiden när man kanske uppskattade det mer, än att bara köpa något som är ”coolt”. I streetwear så vill jag att det ska bli mer nischer. Det ska finnas de som diggar vintage, och de som rockar Supreme för att de tycker att bakgrunden kring det plagget de har på sig är tungt – inte bara för att det är en logga. Jag tycker man ska vara kunnig runt det man säljer, och det är något vi har fokuserat på sedan vi öppnade. Det är en jätteviktig egenskap som vi håller – att vi kan och vi vill lära oss om det vi har i butiken. Vi vet storyn bakom allt vi säljer.”

Har ni några dröm-samarbeten?

”Drömmen hade varit att få göra en egen sko. En adidas-collab med PlugMePlease hade varit fett. Att få designa en egen sneaker.”

Ni var med i adidas senaste kampanj för ”Nite Jogger”, vad tror ni om den nya modellen?

Jag tror att Nite Joggern kan bli en stor modell. Ultra-BOOST sulan är alltid rätt väg att gå för adidas. Det känns som en staple just nu.”

 

Har ni någon favorit-silhuett från adidas?

”Definitivt YEEZY 700, jag älskar speciellt V2 Static, den vita. Den är jävligt fet. Framtiden är bekvämlighet – och det är det som adidas verkar satsa på. Det formella börjar försvinna och folk vill ha en mer bekväm och avslappnad livsstil.”

Slutligen, har ni några tips för den som känner att den vill starta eget?

Marcus och Emilian kollar återigen på varandra och skrattar. ”Gör det inte!” skojar Emilian.

”Du måste bygga ett intresse, hitta det du gillar, nischa in dig på den saken och starta din grej. Gör inte som alla andra. Vi har hittat vad vi gillar – och säljer saker som vi gillar och tycker är intressanta. Du måste leva i det, för det är en livsstil och inte bara ett jobb. Vi kombinerar massa olika koncept i en butik. Vi har japanska märken, vi har vintage, vi har skejt, high-end, möbler, konst, vinyler och magazines. Det är för att allt inom kulturen inspirerar oss, och för att fortsätta vara relevant, så måste man hålla sig uppdaterad.”

 

Är du nyfiken på PlugMePlease kan du klicka dig in på deras hemsida och webbshop härVill du besöka butiken hittar du den på adressen:

Åsögatan 136

116 24 Stockholm

Öppettider: Onsdag-Lördag 11-18 Söndag 12-17