En närmare titt på Arc'teryx nya butik i Stockholm

Arc'teryx har öppnat sin första butik i Stockholm. Här får du en närmare titt på butikens unika design, communityfokus, ReBIRD™-service och varför detta outdoor-varumärke väcker uppmärksamhet även i citymiljö.

Arc’teryx, det välkända kanadensiska outdoormärket, slog tidigare i år upp portarna till sin allra första egna butik i Stockholm. Butiken, centralt belägen i huvudstaden, erbjuder en unik möjlighet att utforska Arc’teryx högkvalitativa sortiment och få personlig service.

Design & upplevelse

Butiken präglas av en modern interiör som speglar varumärkets fokus på funktionalitet och kvalitet. Här hittar man allt från avancerade skaljackor och ryggsäckar till vardagsplagg med hög prestanda. Layouten är genomtänkt och inspirerad av Arc’teryx passion för natur och hållbarhet, med tydliga zoner för olika produktkategorier såsom klättring, skidåkning och urbana kläder.

Lokalt community & event

Sven Radke och Stephane Tenailleau från Arc’teryx betonar att butiken är mer än bara en plats för shopping.

”För oss är det aldrig bara en butik. Våra spaces fungerar som naturliga nav där produkt, människa och miljö möts. Stockholm har en stark friluftskultur, och vi vill skapa en öppen plats där vi bygger relationer,” säger de.

Bland de planerade aktiviteterna finns community hikes, gear care-kvällar samt kreativa samarbeten med lokala fotografer, klättrare och rörelseprofiler.

”Vi erbjuder butiksexklusiva aktiviteter, produktdemonstrationer, events och lokalt kuraterade sortimentsval,” tillägger Radke.

Arc’teryx ser också butiken som en naturlig del av Stockholms kulturella scen, där man redan inlett samarbeten med lokala kreatörer och atleter som delar varumärkets värderingar kring hantverk, precision och ansvar. En viktig del i detta är presentationen av deras nya globala svenska ambassadör, den professionella klättraren Matilda Söderlund.

Stephane Tenailleau förklarar hur Arc’teryx lyckats balansera produkternas tekniska och innovativa funktioner, som utvecklats för bergen, med stadslivets estetik.

”När det kommer till denna balans så kompromissar vi inte utan våra produkter bygger alltid på funktion, och när du jobbar med funktion på rätt sätt får du ofta en ren och tidlös estetik på köpet.”

Sven Radke – General Manager, EMEA (Vänster) och Stephane Tenailleau – Senior Director, Brand Marketing, EMEA (Höger)

Varumärkets bakgrund

Arc’teryx grundades 1989 i North Vancouver, Kanada, och har sedan dess blivit ett ledande varumärke inom tekniska friluftsprodukter. Ursprungligen med fokus på klättring och alpina äventyr har Arc’teryx idag breddat sitt sortiment och finns lika mycket på stadens gator som i bergsmiljöer, alltid med kvalitet och hållbarhet i centrum.

Hållbarhet & ReBIRD™

Butiken inkluderar också ett fullskaligt ReBIRD™ Service Center där kunder kan få sina plagg lagade och tvättade, oavsett var de köpt produkterna. ”ReBIRD™ är ett konkret uttryck för vår hållbarhetsfilosofi, att göra utrustning som varar länge och hjälpa konsumenter att ta hand om den,” säger Sven Redtke.

Arc’teryx Stockholm

I butikens unika utformning har inspiration hämtats från skandinaviska landskap och material, vilket återspeglas i både design och upplevelse. Oavsett erfarenhetsnivå ger Stockholmsbutiken en inspirerande shoppingupplevelse med det allra senaste inom tekniska friluftskläder.

Butiken ligger på Smålandsgatan 12 i Stockholm med en yta på 397 kvadratmeter och öppettiderna är:

  • Måndag till fredag: 10:00 – 19:00
  • Lördag: 10:00 – 18:00
  • Söndag: 11:00 – 17:00

Är du nyfiken på Arc’teryx produkter eller bara vill inspireras till nästa äventyr? Då är ett besök på Smålandsgatan 12 ett måste oavsett om du är erfaren friluftsentusiast eller nybörjare i behov av din första skaljacka.