Häng med DOPEST på SFC [FASHION X] – Eventet för svenskt modes framtid

Se utställningar från märken som Our Legacy, Eyty's & Tuttolente

Mellan den 7 – 11 november arrangerades den andra upplagan av SFC [FASHION X] Stockholm, ett event med fokus att lyfta omställningen av modebranschen och introducera en ny era av svenskt mode.

DOPEST var på plats under flera av utställningarna, samtalen och showerna. Här kommer en recap på några av dessa:

Panelsamtal med Dazed

Veckan kickades igång med ett unikt samarbete med den brittiska plattformen och online-magasinet Dazed, som jobbat inom den brittiska populärkulturen sedan 1991. Efter ett kort intro från representanter från SFC hölls en diskussion med den svenska designern Feben, som är baserad i London med sitt självbetitlade klädmärke, och den brittiska entreprenören Grace Ladoja, som bland annat grundat den kreativa studion Metallic Inc. Bland annat diskuterades inklusion, representation och rättvisa inom modebranschen från perspektivet som ung, svart kreatör.

Our Legacy

Efter en lång tid av renoveringar öppnade nyligen Our Legacy upp sin populära workshop på Rödabergsgatan igen. Platsen där nya innovationer blandas med vintage var även i centrum för deras visning under Fashion X, där vi bland annat fick se deras kommande samarbete med Emporio Armani. Den nya kollektionen tar inspiration från den italienska klassikerns bästa vintage-plagg, som ofta rör sig mellan det bekväma och slittåliga genom jackor, västar, skjortor och tröjor.

Utställt i butiken fanns även plagg från deras aktuella kollektion, unika samples från workshopen och en del vintage-plagg från såväl Armani som andra lyxmärken.

Eytys

unisex-märket Eytys är kända för sin moderna, uttrycksfulla men samtidigt minimalistiska design, ofta med fokus på relationen mellan nostalgi och futurism. Eytys grundades 2013 och slog igenom med sina distinkta sneakers, ofta i oversized och warped modeller. Vi bjöds in till en privat visning av deras kommande kollektion på plats på deras huvudkontor, du kan se delar av den här ovan!

Stockholm Surfboard Club

Under en av dagarna fick vi en extra detaljerad insyn i ett av Sveriges snabbast växande märken: Stockholm Surfboard Club. Vi bjöds in för att ta en titt i deras workshop och huvudkontor, där deras team skött allt man kan tänka sig att ett märke på uppstart behöver göra.

”Fram tills nyligen skötte vi all frakt härifrån för hand, direkta ordrar och till butiker. Rätt skönt att slippa nu”, säger Erik Corradini Andersö, Head of Wholesale på SSC.

Den stora bottenplanslokalen består främst av ett stort showroom, med allt från officiella produkter till ”samples”. På samma yta sitter även SSC-teamet med det dagliga arbetet, strax intill vad som fram tills en kollektion sedan även varit huvudsakligt lager och fraktcentral. Fortsätter man längre in i lokalen hittar man en hel verkstad där märkets grundpelare, surfbrädorna, får utrymme då en del av deras egna brädor designas på plats.

Stockholm Surboard Clubs medgrundare Manne Haglund Glad, tidigare hos Acne Studios, berättade för oss om surfarvet och hur det fortfarande är en hörnsten i märkets kreativa uttryck, trots att de idag experimenterar med allt från läderjackor till kostymbyxor. SSC växte fram ur Mannes kärlek för surfning sedan han började testa på sporten i Costa Rica, vilket syns på den imponerande samlingen av vintage- och nya brädor som hänger i taket på showroomet. Unikare kontor är svårt att hitta.

Tuttolente

Tuttolente fick chansen att genomföra sin första runway-show om en del av SFC [INCUBATOR], ett program där SFC stöttar framtidens desigerns genom individuell coachning utifrån ett 360-graders perspektiv med erfarna människor inom modebranschen. Det Stockholmsbaserade märket har på senare år fått uppmärksamhet för sina tracksuits, t-shirts och andra streetwear-plagg, ofta inspirerade av internet- och hiphopkultur. Plaggen ses ofta på svenska artister inom rapp-kulturen.

Showen anordnades i Solna Business Park, med hemlig adress fram tills kort innan start. En scen bestående av bildäck, gamla TV-apparater och annan inredning stod i centrum, varifrån märkets egna artist DR premiärspelade sitt debutalbum Draft Night (med Isak von Haartman som exekutiv producent). Runt honom kretsade modeller i plagg från såväl Tuttolentes kommande kollektion samt diverse vintage-plagg för att förhöja estetiken.