#DopestFits: Marcus Winter - Plug Me Please delägaren pratar steetwear

Vintage och hype ligger i fokus när Dopest får en pratstund med Marcus Winter från Plug Me Please.

Marcus Winter är en av delägarna för butiken Plug Me Please (känd som PMP), som på mindre än ett år blivit en av landets mest inflytelserika butiker inom streetwear. Bakom konceptet står grundaren Emilian Minas. Vi mötte upp Marcus för att ta reda på mer om hans klädstil, inspiration, vintage och kommande trender.

Hur skulle du beskriva din klädstil?

Min klädstil är avslappnad och bekväm. Jag gillar vintage starkt, men är också såklart en ”sucker” för vissa hype och limiterade skor och plagg. Jag gillar att kombinera båda i mina outfits.
Vart hämtar du din inspiration?
Inspirationen får jag från vänner samt folk jag ser och träffar. Jag tar såklart även inspiration från media, instagram, filmer och så vidare.
Har din klädstil förändrats sedan du blev en del av PMP?
Inte så drastiskt, men den ändras hela tiden. Jag lär mig nya saker och testar nya silhuetter.

 ”Streetwear har existerat i Stockholm vilket är en fashionforward-stad men PMP gjorde att streetwear lyftes fram […]

 

Varför känner du så starkt för Vintage-trenden?
Det är billigt att ”thrifta”, man kan testa nya grejer utan att behöva betala överdrivet mycket. Jag köper alla mina basplagg som exempelvis byxor, vintage. Det gör att jag kan testa nya färger och silhuetter för ett lägre pris, istället för att köpa ett par kostymbyxor från Acne Studios som kostar 2000kr. Vintage är tidlöst och har en story. Sedan finns det självklart undantag om man pratar selective vintage som vi säljer på Plug Me Please, det är inte billigt då plaggen i sig oftast är unika och bär på en intressant historia. Det går inte att jämföra med en H&M t-shirt med Snoop Dogg print med en äkta vintage t-shirt med Snoop Dogg print. Det finns mycket okunskap kring det.

På vilket sätt har streetwear-scenen förändrats under de senaste 2 åren i Sverige?

Väldigt mycket, Plug Me Please har varit en stor del av det. Streetwear har existerat i Stockholm vilket är en fashionforward-stad men PMP gjorde att streetwear lyftes fram, men även så att streetwear-nördarna kom fram. Det lockade folk och öppnade upp dörrarna till något nytt. PMP kommer att fortsätta jobba med att få streetwear att växa. Nu är streetwear i en period där det flödar av bandwagon-fans som precis upptäckt märken som Supreme. De är egentligen inte streetwear-fans i början, men skapar sedan ett intresse där en del blir genuint intresserade av streetwear.

 

”Jag börjar tröttna lite på logotyper, när folk köper ett plagg enbart på grund av märket. Det förstör streetwear.”

 

Vilka trender har du sett i år?

Vi har sett bulkysko-trenden, likt vi sett med YEEZY 700 och adidas Yung 1. Jag tror att den kommer fortsätta. Personligen tycker jag att den är fet, men att det blir lite överdrivet med alla varumärken som ska göra ”fulsnygga” skor. De behöver inte vara det, dem behöver bara vara bulkiga för att funka med trenden med bredare och vidare byxor. Utöver det ser jag även mycket short sleeve bowling shirts och att archive/vintage trenden ökar, man börjar uppskatta äldre plagg mer och mer.

Vilka trender har du tröttnat på?

Jag börjar tröttna lite på logotyper, när folk köper ett plagg enbart på grund av märket. Det förstör streetwear. Tycker även att track-pants likt Kappa track-pants med knapparna börjar kännas uttjatat.

 

 

Har du något favoritvarumärke?

Our Legacy obviously. Det de gör blir bara bättre och bättre för varje säsong. Jag skulle kunna köpa en hel outfit från Our Legacy och ha på mig den. I övrigt är jag ett  big fan av up-and-coming brands som ALYX, A-COLD-WALL*.

Vilken sko säljer bäst på PMP?

Mycket adidas skor; Yeezy V2, NMD Human Race, men även en del av deras senaste skosläpp. Skorna är en ingångspunkt till streetwear, ett av de första plaggen man köper och lär sig om, när man blir introducerad till streetwear. Nike Off-White släppen är också populära, samt Converse börjar uppmärksammas mer eftersom bland annat Converse Le Fleur stigit i populäritet.

Vad är ditt senaste inköp?

Utöver det jag köper till butiken, är mitt senaste personliga inköp en Helmut Lang jacka från 1999. Den är ganska tjock men jag tänker: ”shopping for the Winter, but it’s just may”.

 

”Men det absolut viktigaste är att köpa något man själv tycker är snyggt, att bortse från loggan, hypen, vad polaren tycker eller YouTubern säger!”

 

Hur ser PMP ut om ett år, vad är planen?

Om ett år har vi förhoppningsvis en fullt funktionell hemsida. Vi har flyttat in i vår nya lokal och har ett bredare sortiment av varumärken samt nått en bredare kundkrets. Vi kommer att fokusera mer på att expandera digitalt i andra marknader.

Hur skapar man sig en mer personlig klädstil och undviker att falla för enbart hype?

Börja handla vintage, då kan man hitta saker billigt och pröva nya plagg, nya silhuetter. Saker som man kanske aldrig skulle lägga mycket pengar på annars. Jag tycker ”fast fashion” är wack, tycker inte man ska gå till COS och skit. Det är oftast dålig kvalité. Men det absolut viktigaste är att köpa något man själv tycker är snyggt, att bortse från loggan, hypen, vad polaren tycker eller YouTubern säger!

https://www.instagram.com/p/Bj7mJROglJ5/?hl=sv&taken-by=marcuswinter

Vem är Marcus Winter?

Namn: Marcus Winter
Ålder: 19 år
Sysselsättning: Delägare i Plug Me Please/Studerande
Vad har du på dig (ovan bild): Vintage Tactical Vest, Black Tee, Vintage pants, adidas P.O.D sneakers

Glöm inte att du kan tagga dina Instagram-bilder med #DopestFits för en chans att synas på vår Instagram!