Se svenska märken visa upp sig på SFC [FASHION X]

Ett event för modets framtid

Mellan den 7 – 11 november arrangeras den andra upplagan av SFC [FASHION X] Stockholm, ett event med fokus att lyfta omställningen av modebranschen och introducera en ny era av svenskt mode. Idag presenterar Swedish Fashion Council (SFC) årets program som inkluderar ett urval av de mest intressanta unga aktörerna från den svenska mode-, musik- och konstscenen.

Utöver evenemang och händelser intern mellan modeaktörer kommer även flera upplevelser att vara tillgängliga för allmänheten. Dessa inkluderar aktiviteter som samtalsprogrammet SFC [FASHION X] TALKS och AFTER PARTY, i samarbete med Dazed på Värmeverket,SFC [REPAIR STUDIO]i samarbete med svenska design- och reparationsstudion Main Nué som hålls på Polestar, samt SFC [GIFT SHOP] som arrangeras i butiken Ettresex och erbjuder exklusiva produkter till försäljning från utvecklingsprogrammet SFC [INCUBATOR], där up-and-coming märken får stöd och utrymme att utvecklas.

Evenemanget kommer även innehålla aktiviteter och uppvisningar från svenska varumärken som All Blues, Changers Fashion, Eytys, Magniberg, Maria Nilsdotter, Our Legacy, Klättermusen, Stockholm Surfboard Club, UNNA och Unifrom.

”Med SFC [FASHION X] Stockholm vill vi utforska nya format och sätt att uppleva mode, med fokus på innovation och omställningen av branschen, bortom den traditionella upplevelsen av en modevecka. För att branschen ska kunna förändras och utvecklas krävs nya innovativa affärsmodeller och samarbeten. SFC:s mål är att lyfta representanter av framtidens mode och flytta fram Sveriges position på den internationella modescenen”, säger VD Jennie Rosén.

Evenemanget pågår runt om i Stockholm mellan den 7:e & 11:e november. Svensk Handel en av huvudpartners för eventet, tillsammans med partners Arlanda Express, LG, Nobis, OMAKA, Polestar, PUMA, SNS, Stockholmsmässan, Tiktok, Vocast. Mer information om tider och schema finns på den officiella hemsidan.