Behind the Brand – Historien bakom Corteiz

Ett av streetwear-världens mest hypade märken på senare kommer från en mystisk man i London – här är hans resa till toppen

I DOPEST ”Behind the Brand”-serie uppmärksammas olika varumärkens historia och bakgrund, med nedslag i världens alla hörn. Efter att ha besökt Cactus Plant Flea Market & AMIRI i de två senaste avsnitten tar vi oss nu iväg från Los Angeles soliga stränder och in i Londons gråaste gränder. Det här är historien om en mystisk designer som endast känns vid sitt Instagram-namn, vars märke exploderade under Covid-19 pandemin. Det här är berättelsen om Corteiz.

2017: Clint419 – Designern utan namn

Det är inget ovanligt med mystiska designers, särskilt inte hos de märken vi har utforskat genom Behind the Brand. Corteiz-grundaren Clint419 är dock annorlunda, då vi inte ens vet hans riktiga namn.

Clint, som kommer från nordvästra London, har varit otroligt hemlighetsfull gällande sitt liv vid sidan av Corteiz. Vad vi vet är att han startade märket själv under 2017 med en nästan lika mystisk strategi, något som snabbt skulle bli nyckeln till framgången. Hans kläder säljs via en lösenordsskyddad webbshop eller genom fysiska drops, där adressen ofta ges samma dag som releasen. Detta skapade en känsla av exklusivitet kring varumärket som rörde sig från forum till forum, chatt till chatt. Det skulle dock dröja ett par år innan han växlade upp till den underground-succé vi känner honom som idag.

Clint419. Foto: Supreme

2020: Pandemic to profit

Det kanske inte låter logiskt att ett företag baserat på fysiska produkter skulle explodera under Covid 19-pandemin, men det är precis vad Corteiz gjorde. Märket har gjort sig kända för sina enkla designs av mjukisbyxor och hoodies, där en logga föreställandes den ökända fängelse-ön Alcatraz syns tillsammans med stjärnor eller sloganen ”CORTEIZ RULES THE WORLD”. Under 2020 började just den loggan synas på allt mer streetwear-entusiaster runt om i UK och inom kort även världen.

Rent designmässigt utmärker sig Corteiz genom att kombination simpla tryck med en rad  färger, en estetik som gör det lättare för fans att samla en ”uniform” som håller länge. C.P Company & Stone Island är två märken som haft en liknande, minimalistisk approach där färger tar fokus (även om de båda också experimenterar med sidoprojekt som ”Shadow Project”). Under Clint419:s kreativa ledning har märket inte bara blivit känd för sin simpla stil, men även för den känsla av community som till slut skulle få märket i kontakt med gudfadern för den typen av ”hype”.

Foto: Corteiz

2022-2024: Framgången fortsätter

Efter pandemins slut fortsatte Corteiz att stiga mot toppen. Under 2022 fortsatte de egentligen på den inslagna banan av enkla sets, men i januari 2023 tog de ett stort kliv när de inledde ett samarbete med Nike och lanserade tre Air Max 95 i begränsad upplaga. En ironisk symbol för deras framgång, då Nike stämde Corteiz tre år tidigare för varumärkesintrång då de hävdade att deras namn var för likt deras ikoniska ”Cortez” sneaker-modell.

Mot slutet av 2023 hade märket gått ”full circle” för en streetwear-nykomling, då de ingick ett samarbete med eftertraktade Supreme. Att göra en collab med hypemärkenas kanske allra största spelare (tillsammans med Palace) är en milstolpe som är få förunnat, inte minst efter knappa sju år på marknaden.

Den första kapselkollektionen var enkel, bestående av en hoodie och en t-shirt, båda i svart färg med vitt tryck och en stor kombinerad logotyp. På baksidan fanns även dikten ”No man is an island” av John Donne, en poetisk nickning till Alcatraz-ön i Corteiz logga samt det faktum att Clint419, i stort sett själv, tagit den ön till toppen av streetwear.

Foto: Supreme

Vilka har haft på sig Corteiz?

Med hjälp av en rejäl boost från UK-rappare har Corteiz blivit populära med artister och andra offentliga personer världen över. I bildspelet finns några exempel på kändisar (några tidigare nämnda) som synts i plaggen genom åren:

Via:

Business of Fashion

Complex

Vogue Business