Drake vs. Alla – Vad har hänt i beefen?

En läckt låt från Drizzy riktar inte bara dissar mot K-Dot utan även Rick Ross, A$AP Rocky & The Weeknd – här är allt som har hänt

Den med någon som helst koll på hiphop-världen kan omöjligt ha missat den free-for-all beef som pågått under den senaste veckan. Vad som började med en dold diss mot Drake & J. Cole från Kendrick Lamar har eskalerat till ett fullskaligt krig som – på något vis – även lyckats dra med sig Rick Ross, A$AP Rocky, The Weeknd och många fler.

Vi har samlat allt som har hänt, från det första skottet till Drakes explosiva entré.

Kendricks vers på ”Like That”

Det hela började när Kendrick Lamar gästade Future & Metro Boomin på deras album WE DON’T TRUST YOU. ”Like That” består inte bara av ett minst sagt hetsigt beat utan även dubbelt så hetsiga rader från K-Dot, som kallade ut både Cole & Drake utan att nämna de vid namn.

”Mortherf*ck the big three, n***a, it’s just big me”

Han refererade även till collabspåret ”First Person Shooter”, deras gemensamma turné och Drakes Michael Jackson-rekord, men raden om att han är ensam i ”the big three” rörde definitivt om mest i grytan. En krigsförklaring som bjöd in till respons och kort därefter skulle det komma.

J.Cole svarar – men ångrar sig

En vecka efter Kendrick la det första skottet kom en respons från Cole genom spåret ”7 Minute Drill”, en hel låt tillägnad att dissa K-Dot genom att bland annat kalla hans senaste album för en ”tragedi”. Som det avslutande spåret på Coles mixtape Might Delete Later var det tydligt att den lagts in i sista minuten och det märktes, då fans direkt började roasta Cole för låtens kvalitet.

Detta resulterade i att Cole, ett knappt dygn efter release, bad om ursäkt till Kendrick från scenen på sin egna Dreamville Festival. Om han inte förklarats som förlorare i fighten av fans innan blev detta nådastöten och låten togs sedan bort under lördagen den 13:e april strax efter att Cole gästade Future & Metro på ”Red Leather” från deras andra album WE STILL DON’T TRUST YOU.

A$AP Rocky häller bränsle på elden

Fredagen den 12:e april kom nästa del i Future & Metro Boomins tvådelade albumcykel: WE STILL DON’T TRUST YOU. Detta projekt har dock ingen renodlad dissvers som på ”Like That”, men ingen mindre än A$AP Rocky dyker upp med några smygdissar mot Drake på låten ”Show of Hands”.

”In their feelings over women, what, you hurt or something?”

Han refererar här med största sannolikhet till Drakes komplicerade relation med Rihanna, som numera är Rockys partner och mamman till hans barn. Det har länge spekulerats att Drake aldrig kom över Rihanna, som han hade en kort flört med under början av 10-talet, vilket resulterat i en avundsjuka mot Rocky som stått i flera år.

Drake svarar i läckt låt

Under lördagen den 13:e april släpptes nästa stora skott, men inte medvetet. Under kvällen började nämligen ett läckt spår från Drake att spilla ut på X, med flera minuter av oavbrutna dissar mot inte bara Kendrick utan även Future, Metro Boomin, Rick Ross, The Weeknd & flera av deras vänner.

Future & Metro hamnar först i skottlinjen då han alluderar till Futures rad på titelspåret från deras album. Han tolkar det som att Future menade honom när han pratar om smygdissare och slår tillbaka med att påpeka att ”Way 2 Sexy” från Certified Lover Boy är Futures första Billboard-etta (vilket faktiskt stämmer).

”I could never be nobody number-one fan
Your first number one, I had to put it in your hand”

Han går senare in Metro mer direkt och nämner honom till och med vid namn, då han ber honom att hålla sig utanför då han inte är en rappare.

”Metro, shut your hoe-ass up and make some drums, n***a”

Huvudrätten på denna dissmeny är dock såklart Drakes svar till Kendrick, som tar upp majoriteten av låten. Han börjar något lågt genom att dissa K-Dots längd och skostorlek, då han ifrågasätter hur han ska kunna ta en kedja från Drake med den fysiken.

”You won’t ever take no chain off of us
How the f*ck you big steppin’ with a size seven men’s on?
This the bark with the bite, n***a, what’s up?”

Direkt efter detta slår han till med den mest minnesvärda raden som även gett läckan sitt namn, ”Push Ups (Drop and Give Me Fifty)”.

”Extortion baby, whole career you been shook up
’Cause Top told you drop and give me fifty like some push-ups, huh”

Med Top menas inte NBA Youngboy som många först trodde utan skivbolagschefen från Top Dawg Entertainment, Kendricks tidigare skivbolag. Drake menar här på att Kendrick hade en så pass dålig deal med sitt tidigare crew att han behövde ge bort hälften av allt han tjänade på sina släpp, en deal Drake liknar till utpressning. Han svarar även direkt på Kendricks ”Big Me”-bar genom att säga att SZA, Travis Scott & 21 Savage är bättre än honom.

”You ain’t in no big three, SZA got you wiped down
Travis got you wiped down, Savage got you wiped down”

Senare i versen tar han det ett steg längre och nämner Whitney, samma namn som Kendricks fru Whitney Alford. I raden refererar han till Whitney Houston och hennes film Bodyguard, men spekulanter på Genius tror att det kan gälla rykten om att Whitney Alford varit otrogen mot Kendrick med säkerhetsvakter.

”I be with some bodyguards like Whitney”

Näst på tur är The Weeknd som Drake haft en slags on-and-off vänskap med sedan han försökte ta sångaren under sina vingar i början av karriären. The Weeknd har hävdat att Drake övertygade honom om att ge bort flera av sina egna låtar till albumet Take Care, där The Weeknd endast gästar på en låt (”Crew Love”).

Sedan dess har deras relation varit något krokig, då The Weeknd även ska ha tackat nej till att signa med Drakes OVO för att istället starta sitt egna XO. Anledningen till att han nämns här är troligtvis hans nära relation till både Future & Metro, som han släppt flertalet låtar med. Dissen här är kort, men refererar till att The Weeknd är en ”soft” artist som inte borde nämna hårdare ämnen som vapen, då en switch är ett tillbehör till pistoler.

”Hugs and kisses, man, don’t tell me ’bout no switches”

Sist men inte minst får även Rick Ross sig en känga, vilket många tror orsakats av att han avföljde Drake på Instagram samt postade storys där han lyssnade på Kendricks del i ”Like That”. Drake skickar först en diss mot Ross förflutna som fängelsevakt innan han, likt Future, menar på att alla hans hits kommer från Drizzy.

”I might take your latest girl and cuff her like I’m Ricky
Can’t believe he jumpin’ in, this n***a turnin’ fifty
Every song that made it on the chart, he got from Drizzy
Spend that lil’ check you got and stay up out my business”

Drake & Rick Ross har tidigare samarbetat på låtar som ”Gold Roses” & ”Lord Knows”, inga listettor men definitivt stora spår, främst den andra då den var med på Drakes hyllade album Take Care från 2011.

Rick Ross svarar inom två timmar

I vad som måste vara rekord i snabbast dissrespons släppte Rick Ross ”Champagne Moments” bara två timmar efter att Drakes diss började cirkulera online. Låten var full med explosivt material och flera påståenden om Drakes karaktär. Bland annat hävdar Ross att Drizzy opererat sin näsa och mage.

”Yeah, you had that surgery, that six-pack gone
That’s why you wearin’ that funny shit at your show”

Likt Pusha T gjorde på den legendariska ”Story of Adonis”-dissen menar även Ross på att Drake är osäker över sin etnicitet, då han flera gånger kallar honom ”white boy” genom låten och dessutom menar på att han var exalterad av att träffa riktiga gangsters med vapen när de först började göra musik tillsammans. Han hävdar även att Drake skickat en stämningsansökan till French Montana för att stoppa en vers Drake inte längre ville ha med på Montanas album Mac & Cheese 5.

Drake var snabb på att svara Ross via en sms-konversation med sin mamma. I en screenshot från chatten som Drake delade via sin Instagram Story ser vi ett sms från hans mamma Sandi Graham, som frågor om det är sant att han har opererat näsan (och att hon själv alltid velat göra ett ingrepp).

Drake svarar att det är Rick Ross som blivit ”galen på Mounjaron” vilket är ett preparat för bantning. Han menar på att Ross inte ätit på flera dagar och det är därför han har blivit ”arg och rasistisk”, samt att han gör livespelningar på skolbaler för att tjäna pengar. Han avslutar med tagga Ross och skriva att han är en ”nosey goof”.

Uma Thurman erbjuder sin Kill Bill-dräkt

Strax efter att Drakes läckta spår börjar cirkulera startar rykten om att den är gjord med AI, då Drake själv inte la ut något som bekräftade eller förnekade. Senare under lördagsnatten postade dock Drake en story på sin Instagram med en bild på Uma Thurman i rollen som The Bride i Kill Bill, när hon står ensam med sitt svärd mot ett tiotal fiender.

Detta tolkades som en bekräftelse på att läckan är äkta, då det även kan referera till en rad i låten där Drake frågar om oddsen i deras duell samt skjuter ner Kendricks tidigare rad om att ”Prince outlived Mike Jack” (vilket i sig är en diss mot Drakes Billboard-rekord).

”What the f*ck is this, a 20-v-1, n***a?
What’s a prince to a king? He a son, n***a”

Under söndagen hoppade faktiskt Uma Thurman själv in i handlingen då hon erbjöd sig att låna ut sin ikoniska gula jumpsuit från Kill Bill till Drake, då hon tog en bild på den i hennes garderob med captionen ”Need this?”. Drake svarade genom att reposta storyn och tacka ja, samtidigt som han jämförde sin penna till hennes svärd.

Rick Ross spelar live i Drake-merch

Bara några timmar efter ”Champagne Moments” släpptes dök Rick Ross upp på en klubbspelning iklädd en hoodie från merchen till Drakes album For All the Dogs. Som om inte det vore nog spelade Ross även deras tidigare samarbete ”I’m On One” från 2011 och lät Drakes hook spela en stund innan han tecknade till DJ:n att klippa låten.

Efter spelningen svarade Rick Ross även på Drakes sms-story, då han filmade sig själv vid poolen när han talar till Drizzy. Han kallar honom återigen för ”white boy” och säger att han gjort en ”BBL” (Brazilian Butt Lift)”. Han säger även att han inte kan ”ringa sin mamma” då denna beef har gått för långt.

Drake trollar Metro Boomin

Under måndagskvällen den 15:e april började Drake lägga ut stories där han syftar på hur Metro Boomin kommer att svara på hans diss, då han inte är en rappare. Med en callback till sin egna rad ”Metro shut yo hoe ass up and make som drums” la han först ut en video på en man som trummar framför en jury, innan han enligt DJ Akademiks även hyrde in en trumensemble för att spela utanför Magic City i Atlanta, klubben där Metro Boomin tidigare varit DJ.