Tommy Hilfiger intervju: ''Att gå i konkurs lärde mig mer än en examen''

En exklusiv intervju med grundaren av det ikoniska klädmärket med samma namn, Tommy Hilfiger.

Tommy Hilfiger har popkultur i sitt DNA, redan under 80- och 90-talet samarbetade det amerikanska klädmärket med ikoner som Snoop Dogg, Destiny’s Child och Aaliyah– ambassadörer vars engagemang och inflytande varit en viktig anledning till att Tommy Hilfigers design blev efterfrågad. Men det har inte alltid varit en framgångssaga, Hilfiger som är uppväxt i New York gick sin egen väg, var noga att omringa sig med ambitiösa vänner och satsade allt på att bygga varumärket med en ny strategi. Dopest har pratat med Tommy Hilfiger, grundaren av detta ikoniska klädmärke, om hans val av samarbeten och vilket råd han skulle gett sig själv som 25 åring.

Idag har Tommy Hilfigers historiska tillvägagångssätt att samarbeta med musiker, designers och ikoner blivit en allt mer vanlig trend att applicera i kampanjer även hos andra varumärken inom branschen. Ett sätt att generera tillväxt till varumärket. Dopest undrar om Hilfiger själv ser denna utveckling i modebranschen som en överexponering och utnyttjande av kulturen, eller som en del av en mer demokratisk modebransch?

– Att samarbeta med nya artister och popkulturikoner som delar Tommy Hilfigers filosofi och DNA har alltid varit en del av vårt arv. Oavsett om det var vårt första samarbete med Coca-Cola eller våra senaste kändis-partnerskap, handlar allt om äkthet och att båda sidor respekterar varandra och respekterar fansen som är glada att se vad vi producerar och skapar tillsammans.

”Allt handlar om äkthet och att båda sidor respekterar varandra”

Under våren 2019 har ett flertal samarbeten lanserats, bland annat med Coca-Cola, en nostalgisk tillbakaresa till 80-talet då första samarbetet släpptes – även denna gång med starka färgblock och de klassiska röd-vit-blåa loggan. Alla Tommy Hilfigers kollektioner, säger Hilfiger handlar om en oväntad twist, då de tog tillbaka de ikoniska plaggen som fans växt upp med på 80-talet. Den här gången med en twist från TOMMY JEANS för att även tilltala nästa generation.

– För vår globala inspiration för våren 2019 har vi återanvänt och tagit ny kraft i den klassiska amerikanska stilen som en röd tråd genom kollektionerna. Att arbeta med Coca-Cola har varit väldigt kul och återskapat många fina minnen från förr. Vi ville tillsammans skapa en kollektion som leker med nostalgin och hyllar popkulturens arv och vad det betytt för båda varumärken.

När Hilfiger arbetar med sina kollektioner berättar han att han är en perfektionist. ”Jag är besatt av de allra minsta detaljer – knappar,  stygn och hur plagget är sytt eftersom det är dessa element som skapar den perfekta designen”.

”Lewis är en världsmästare i allt han gör”

Tommy Hilfigers val av partners och samarbeten har ett brett spektrum, och Hilfiger menar själv att det är en reflektion av hans egna passioner och intressen. Ett av de senaste framgångsrika partnerskapen är Hilfigers engagemang i motorsport tillsammans med femstjärniga världsmästaren i Formel 1 – Lewis Hamilton och hans team Mercedes AMG Petronas. Den igenkända Tommy loggan präglar teamets kläder och racerbil. Andra kollektionen av TommyXLewis släpptes nyligen i april och är en fortsättning på den första framgången från 2018.

Hur var det att arbeta med Lewis Hamilton?
– Lewis är en världsmästare i allt han gör. Han ger samma intensitet och passion på racerbanan som han ger i designstudion. Vi utväxlar alltid våra inspirationer och visioner som kan och oftast ger en ny twist till våra kollektioner.

Vad önskar du Lewis-samarbetet ska demonstrera till fansen? 

– Kollektionen hedrar UNITY – ett ord som innehåller många grenar. Inklusivitet och att föra människor ihop har alltid varit kärnan i vårt varumärke. Min första butik, People’s Place, var ett utrymme och gemenskap där alla kunde shoppa rock-and-roll-stilar och dela coola popkulturupplevelser. Över 30 år senare vill jag att fansen fortsätter inspireras av den andan.

”Inklusivitet har alltid varit kärnan i vårt varumärke”

 

Hur vill du att framtiden ser ut för Tommy Hilfiger, som en del av sportsammanhang och Formel 1? 

– Jag har varit ett fan av motorsport sedan en lång tid tillbaka, och det har varit fantastiskt att kunna introducera märket till Formel-1-fans. Det finns ingen bättre plats än att applicera vår ikoniska logga längst fram på än den femfaldiga världsmästar-racerbilen Mercedes-AMG Petronas.

Lewis Hamilton Mercedes AMG Petronas Foto: Mercedes AMG Petronas

 

 

”Stå fast vid dina egna val och omge dig med otroliga samarbetspartners och vänner för att ge dig råd och som stödjer dig.”

 

Tommy Hilfiger hade svårt att veta vad han ville göra när han var yngre. Uppväxt i Elmira, New York i en arbetarklassfamilj med åtta syskon. Hans föräldrar, sjuksköterska till mor och juvelerare till far, önskade att han studerade vidare på ett prestigefyllt universitet, men detta var något Hilfiger inte riktigt höll med om. Han hade ett svalt intresse för skolan, han kände att han inte var en särskillt bra elev och hade svårt för matematik. Hilfiger intresserade sig heller inte mycket för kläder när han var yngre utan var mer intresserad av företagsamhet.

När han gick ut High school flyttade han till Manhattan och startade sin egna butik Peoples’ Place, en rock’n’roll butik där alla var välkomna. Genom att vara en del av kulturen och New York, tog han hjälp av partners och nya vänner som Andy Warhol som hjälpte hans nya butik att växa och People’s Place blev mer och mer populärt.

”Att gå i konkurs när jag var 25 år lärde mig mer än en masterexamen”

Men saker och ting var inte alltid på topp, när han var 25 år gick butiken i konkurs. ”Att gå i konkurs när jag runt 20 lärde mig mer än en masterexamen.” Det lärde honom betydelsen av att kunna balansera verksamheten och på de kreativa utmaningarna av att äga ett företag och försäkrade sig själv om att inte göra samma misstag två gånger. Detta avslutande, men dock avgörande kapitlet i Hilfigers resa, gav honom möjligheten efter att ha tackat nej till positioner för bland annat Calvin Klein, att växla om och satsa på ett eget klädmärke som skulle bli det ikoniska Tommy Hilfiger.

Relaterad bild

Tommy Hilfiger utanför sin butik People’s Place

Med sitt nya klädmärke Tommy Hilfiger, lärde sig Hilfiger att designa, hitta rätt passform för sina plagg och att arbeta med en unik strategi av att fortsätta arbeta nära ikoner och kulturen som han gjort under People’s Place. En strategi som resulterade i att fler ville bära och bli förknippade med den vit-blå-röda loggan. Om han skulle ge ett råd till sig själv vid 25 års åldern och andra säger han:

– Stå fast vid dina egna val och omge dig med otroliga samarbetspartners och vänner för att ge dig råd och som stödjer dig.

”Mode slutar aldrig att utvecklas”

Hur ser framtiden ut inom modebranschen för unga? 

– Det finns otroliga talanger från hela världen som ger frisk luft till modeindustrin med deras unika perspektiv. De hittar inspiration från moral och värderingar, livsstil och önskan om framtiden genom att skapa originella och autentiska moderna designer. För framtidens unga modeskapare menar Hilfiger att mode aldrig slutar att utvecklas.

En ung Tommy Hilfiger i sin butik People’s Place, där alla var välkommna att vara sig själva.

Idag är Tommy Hilfiger ett av de största och mest igenkända varumärken, två tredjedelar av företagets försäljning sker utanför USA och de har flera sub-kategorier som TOMMY JEANS och TOMMY SPORTS. Hilfiger personligen har gjort en resa genom decennier av uppgång och nedgång, och demonstrerat vikten att från start alltid tro på sina drömmar och att våga gå sin egen väg. Det är när du går din egen väg och litar på den vägen, som fantastiska saker kan hända. Men det är inte alltid lätt att våga tro på sig själv på det sätt som Hilfiger gjorde vid ung ålder och gör än idag. Han betonar att du ska lita på dina instinkter och inte låta någon säga att du inte kan nå dina drömmar.

 

”Lita på dina instinkter och låt inte någon säga att du inte kan nå dina drömmar!”

 

Om du vill läsa mer om Tommy Hilfiger och hans senaste samarbeten –  läs om Tommy Hilfiger x Coca-Cola kollaborationen, vars lansering i flaggskeppsbutiken i Stockholm gästades av uppträdande från bröderna BENNETT.