Ant Wan släpper genreöverskridande albumet 'Wanderland'

Återvänder med 12 helt nya spår – Första albumet sedan 'The Only Wan' och dess deluxe-version i slutet av 2022

Hösten är Ant Wans tid och så har det varit under de tre senaste åren. En framgångsrik trend som etablerats genom tre stora milstolpar: Den 14 oktober 2021 släpptes Wow 2 och den 2 september 2022 släpptes The Only Wan. Två album som skulle bli hem till några av karriärens allra största hits inklusive ”Marbella”, ”Komplicerat” och ”Loyal”. Den 30 september 2023 skrevs svensk musikhistoria när texterna sjöngs så väggarna skakade i ett fullsatt Avicii Arena.

När vi närmar oss slutet av sommaren 2024 tjuvstartas ännu en Ant Wan-season, då vi bara veckor ifrån den slutsålda uppföljaren på Tele2 Arena får ta del av soundtracket till hösten: Wanderland.

Uppladdningen för nästa album har varit lång, då enstaka singlar som ”En till dans”, ”Go” och ”Faller” har strösslats ut genom månaderna utan några hintar om nästa fullängdare. Ingen av dessa tre spår dyker upp på Wanderland, som istället består av 12 helt nya spår med den atmosfäriska ”Guten Tag” som intro. Här öppnas dörrarna till en Ant Wan försjunken i tankar, där vi får höra en inre monolog om brustna hjärtan och en sprucken självbild. Hans penna får skina direkt och ord sätts på känslor som allt för ofta lämnas öde.

”Var dum men jag spelade smart, vilsen på vägarna jag själv har valt
Jag vill tillbaka till jag men shit mannen jag kan inte hitta tillbaks”

Tempot plockas sedan upp på två olika vis under de nästkommande spåren. ”Lover” bjuder in till den kärlekskranka dans som fans knutit an till genom tidigare hits som ”Marbella”. Nisj har dukat upp en spröd produktion som har afrobeat i stommen men med svepande bakgrundsljud som extra krydda. En lågt mixad synth stammar sig fram för att skänka en elektronisk kontrast till de mer organiska trummorna.

”Sweden” är istället en avstickare till det kallaste drillen har att erbjuda, komplett med högt pitchade samples och explosionsartade 808’s. Ville du höra mer av samma vara efter ”Dexter” från The Only Wan eller 2023-singeln ”Gata” är detta precis vad du söker, om än med ännu mer intensivitet.

”Bad Boy” får vi återigen stifta bekantskap med de elektroniska ljudlandskap som utforskades djupare på FOR THOSE WHO BELIEVED, den sexspåriga EP:n som släpptes i början av året. Upphackade röster dyker upp och vittrar bort igenom ovanpå den grundläggande pianomelodin, som sedan får en klubbredo basslinga som motor genom hela låten.

Om FTWB rörde sig åt mer experimentella sounds via UK-genrer som house och garage är ”Bad Boy” mer i den franska hiphopens riktning. Ett välkommet genretest som visar att Ant Wan behärskar även denna area av hiphopen. Textmässigt blandas minnen om ett tidigare liv med självsäkra statements om framgångarna i nutid, allt toppat av en hook som är svår att inte fastna för.

”Hustlare, vi var de som becknade och baxa / Fattare, det finns inte någon här som jag”

Det totala tonskiftet till den svävande ”Jag” skulle säkert kunna kallas för en whiplash, men det känns snarare som en försiktig nedsänkning när den mjuka piano & röst-kombinationen öppnar spåret. Fan-favoriten ”1942” besitter ett likande lugn och det är här, likt på introt ”Guten Tag”, som Ant Wans introspektiva berättande gör sig som allra bäst. En ballad med tankar om lojalitet, trust issues och att växa upp i fattigdom. ”Jag” är rent och skärt karaktärsberättande från synvinklar många aldrig behövt ställa sig i själva, men som många behöver höra.

”Jag söker inte lycka bror, jag söker bara svaren
Varför blev vi aldrig som de alla andra barnen?
Varför var det vi som alltid gick tomma i magen?
Det är svårt att känna kärlek när man växte upp i hatet”

Som en interlude från en fest där tankarna fick vandra ut i natten försvinner melankolin i ”Jag” när vi rycks tillbaka till dansgolvet på ”Wesh”. Likt det senare spåret ”Sos” laborerar Ant Wan med melodispråket och blandar nästan in pop till sin afrobeat genom stämmor, lagrade röster och tydliga hooks. På ”24 Freestyle” är vi tillbaka på rena bars, med triumferande nickningar till fyllda arenor och insikter om att vilja vara den förebild han önskar att han själv hade som ung.

Det är i hur han manövrerar dessa tempoväxlingar som Ant Wan visar sin storhet som albumartist. Varje album har sina känslomässiga toppar och dalar vilket placerar Wanderland i en upplevelsekategori för sig, likt varje tidigare release. Ant Wans senaste studioalbum är inte en språngbräda från vad som just nu är ”det senaste”. Det är en byggsten i hans egna, evigt expanderande värld.

Lyssna på Wanderland på Spotify!