DOPEST Testar: Astro A30 Mandalorian Edition - är detta vägen för gaminghörlurar?

Gaminghörlurarna Astro A30 The Mandalorian Edition kommer med en hög prislapp men kan leva upp till sitt priset.

Med den tredje säsongen Mandalorian säsongen på gång så är det inget prat om att det råder Star Wars-feber just nu. Något som Astro tagit vara på när Logitech släppte sin specialdesignade gamingheadset A30 The Mandalorian Edition. DOPEST har fått chansen att testa hörlurarna och här är våra intryck.

Design

Hörlurarna funkar till PC, Xbox Series och Playstation 5, där vi i det här testet använde de på den sistnämnda. Designen på hörlurarna kommer i hörlurskåpor prydda med Din Djarin och de andra med Mythosaur-emblemet som bärs av Mandalorian-klanen, för de som kikar på serien är det en igenkänningsfaktor. Under kåporna gömmer sig texten ”This is the way”. Färgen på hörlurarna är matchar färgschemat på beskar-utrustningen som bärs av huvudkaraktären Djin Djarin. Kåporna hålls ihop av ett svart huvudband som känns bekvämt mjukt på huvudet. Även om den stora stjärnan i serien är Grogu (Baby Yoda) och att man personligen hade hoppats på att ha honom på kåporna så får designen två tummar upp.

Astro A30 The Mandalorian Edition kommer i en lyxig förpackning och när man öppnar lådan ligger hörlurarna i ett fodral som känns väldigt premium. Hörlurarna i sig är samma Astro A30 som släpptes i slutet av förra året där vi b.la. har Logitechs 2,4 GHz trådlösa receivern, AUX-kabel för den som föredrar det och batteritid upp till 27 timmar. Astro A30 The Mandalorian Edition kommer med en löstagbar mikrofon. Mikrofonen var en av de få saker som få saker som inte känns helt genomtänkta, även om ljudet från mikrofonen är riktigt bra så har den har en tendens att böja sig mot munnen och när man försöker justera den längre ifrån så återgår den till samma position, något som kunde vara jobbigt när du spelar FPS spel och pratar med vänner då mikrofonen hamnade allt för nära munnen. För övrigt så känns öronkåporna och vadderingen riktigt högkvalitativt och bekväm under en längre period.

Ljudet & Pris

Slutsats

Astro A30 Mandalorian Edition har designen, bekvämligheten men framförallt ljudet. De kommer även i en snygg förpackning. Är du ett Mandalorianfan så är detta gaminghörlurarna att ha. Dock kan prislappen på 2 990 SEK avskräcka många men prioriterar du ljud när du spelar så tror vi inte man blir besviken, och värt att tänka på är att A30 Mandalorian Edition funkar lika fint för alla plattformar vilket gör att användningsområdet inte är begränsat.

A30 Mandalorian Edition finns tillgänglig att köpa via Astros hemsida.